Ankkuri HMS Beloksen kannella. Suomenlahdesta on nostettu Keskusrikospoliisin tekemän esitutkinnan yhteydessä ankkuri, jonka epäillään liittyvän joulupäivänä 25. joulukuuta 2025 tapahtuneisiin kaapelivaurioihin. Ankkuri nostettiin ylös 6. tammikuuta 2025. Poliisi epäilee ankkurin kuuluvan säiliöalus Eagle S:lle. LEHTIKUVA/HANDOUT/POLIISI

Eagle S:n tarkastuksessa löytyi 32 puutetta

Liikenne- ja viestintävirasto on saanut päätökseen Eagle S -aluksen tarkastuksen ja pysäyttänyt sen.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Traficomin tarkastajat havaitsivat Eagle S -aluksen satamavaltiotarkastuksessa 32 puutetta. Puutteista kolme oli niin vakavia, että ne johtivat aluksen pysäytykseen. Puutteet liittyivät aluksen paloturvallisuuteen, navigointilaitteiseen ja pumppuhuoneen tuuletukseen.

Aluksella ei saa operoida ennen kuin havaitut vakavat puutteet on korjattu.

– Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala panostaa Itämeren turvallisuuden pitkäjänteiseen parantamiseen yhteistyössä muiden viranomaisten ja rannikkovaltioiden kanssa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin suorittama satamavaltiotarkastus on tästä konkreettinen esimerkki: jos ongelmia havaitaan, niihin puututaan, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) tiedotteessa.

Satamavaltiotarkastuksessa tarkastetaan, että alus täyttää sitä koskevien kansainvälisten yleissopimusten vaatimukset. Traficomin tarkastajat tarkastivat aluksen teknisen kunnon, ympäristöasiat, asiakirjat ja dokumentaation sekä miehistön olosuhteet aluksella.

Tarkastukseen sisältyi myös harjoituksia, joilla varmistettiin miehistön ja laitteistojen toiminta. Ennen kuin alus voi jatkaa matkaansa, Traficomin tulee tarkastaa, että pysäytykseen johtaneet puutteet on korjattu.

Suomi vaikuttaa merenkulun turvallisuuden parantamiseksi

Suomi on 11.12.2024 alkaen pyytänyt vakuutustietoja Itämerellä purjehtivilta säiliöaluksilta. Vakuutuksia kysytään Suomen talousvyöhykkeellä kaikilta Venäjältä tulevilta raakaöljyä ja öljytuotteita kuljettavilta säiliöaluksilta.

Suomi vaikuttaa merenkulun turvallisuuden puolesta useilla eri foorumeilla, kuten EU:ssa, Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä (IMO) ja Euroopan meriturvallisuusvirastossa (EMSA).

– Suomi tekee aktiivisesti kansainvälistä vaikuttamistyötä, jotta Itämeren turvallisuutta voidaan parantaa. Itämeri on Suomen huoltovarmuuden kannalta merkittävä, ja yhteistyöllä voimme varmistaa, että se pysyy merenkululle turvallisena, Ranne sanoo.

Kuluneen vuoden aikana Suomi on pitänyt EMSA:ssa esillä Itämeren tilannetta eurooppalaisen öljyntorjuntavalmiuden osalta. Suomen tavoitteena on, että EMSA avaa tarjouskilpailun eurooppalaisin varoin rahdatusta öljyntorjunnan valmiusaluksesta pohjoiselle Itämerelle.

Lisäksi Suomi allekirjoitti 16.12.2024 niin sanottua varjolaivastoa koskevan julkilausuman. Julkilausuman allekirjoittivat Suomen lisäksi Tanska, Viro, Saksa, Islanti, Latvia, Liettua, Hollanti, Norja, Puola, Ruotsi ja Iso-Britannia.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)