Suomalaisten ruokakauppojen hintakilpailu voi yleistyä tulevina vuosina, kertoo Helsingin Sanomat.
Syynä on kauppaketju Tokmannin päätös aloittaa yhteistyö kansainvälisen Spar-ketjun kanssa. Yhteistyön myötä Tokmanni saa lisenssisopimuksella yksinoikeuden käyttää Sparin tuotteita ja tuotenimiä Suomessa.
Yhteistyön myötä Tokmanni alkaa myymään Sparin tuotteita omissa myymälöissään. Se avaa Suomeen myös erillisiä Spar-nimisiä ruokakauppoja.
Tokmannin kilpailuetuna on edulliset hinnat, sillä se haluaa erottautua halpakauppana.
– Halpa hinta on meille erittäin tärkeä asia, Tokmanni-konsernin toimitusjohtaja Mika Rautiainen sanoi tiistaina HS:n mukaan.
Ensimmäinen uusi Spar-myymälä avataan Suomessa ensi kesänä. Loppuvuoden aikana myymälöitä avataan lisää. Tokmanni ei ole toistaiseksi paljastanut, minne ne tulevat. Kevään aikana Spar-tuotteita tulee myyntiin myös olemassa oleviin Tokmanni-myymälöihin.
Uuden ruokakauppaketjun rantautumisen Suomeen uskotaan lisäävän myös ruokakauppojen välistä kilpailua. Tällä hetkellä ruokakauppa on Suomessa keskittynyt pitkälti kahden suuren toimijan, Keskon ja S-ryhmän haltuun. Nämä ketjut hallitsevat päivittäistavarakaupasta jopa noin 80 prosenttia.
Kaupan alan konsultti Arhi Kivilahti sanoo HS:lle uskovansa, että Tokmannista tulee Suomessa vielä merkittävä toimija päivittäistavarakaupassa. Siitä hän on kuitenkin yllättynyt, että Tokmannin yhteistyökumppaniksi valikoitui kansainvälinen Spar-ketju.
Kivilahden mukaan Tokmannin etuna on myös se, että sillä on jo ennestään mittava myymäläverkosto. Sen avulla Tokmanni pääsee ruokakauppatoiminnassa liikkeelle Lidliä nopeammin. Lidl aloitti Suomessa toimintansa 2000-luvun alussa ja joutui luomaan myymäläverkostonsa tyhjästä. Lidlin osuus päivittäiskaupasta on nykyään noin kymmenen prosenttia.
Kansainvälisellä Spar-ketjulla on ollut toimintaa Suomessa aiemminkin.
LUE MYÖS:
Suomeen on tulossa neljäs ruokakauppaketju