Ihmisiä kauppakeskus Jumbossa Vantaalla joulukuussa. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Kuluttajien luottamus talouteen ollut heikkoa jo liki kolme vuotta

Rahat menevät nyt säästöön. Isoja hankintoja ei suunnitella.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kuluttajien luottamus pysyi vakaan heikkona tammikuussa 2025, kertoo Tilastokeskus. Luottamuksen heikkoa tasoa on pidetty yhtenä syynä esimerkiksi siihen, miksi asuntokauppa ja etenkin uudisrakentaminen eivät toivu kuopasta.

– Kuluttajien luottamus on ollut heikkoa jo lähes kolmen vuoden ajan. Arvio omasta taloudesta on nytkin heikko, odotukset omasta ja Suomen taloudesta vuoden päästä vaisut. Into isompiin hankintoihin edelleen jäissä. Oman työttömyyden uhka koetaan suurena, toteaa Akavan pääekonomisti Pasi Sorjonen X:ssä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Tilastokeskuksen mukaan kuluttajien luottamusindikaattorin saldoluku oli tammikuussa -8,4, kun se oli joulukuussa -8,6 ja marraskuussa -7,4. Indikaattorin pitkän ajan keskiarvo on -2,6. Tiedot perustuvat kuluttajien luottamustutkimukseen, johon vastasi 1.–16. tammikuuta 1238 Suomessa asuvaa henkilöä.

Oma rahatilanne arvioitiin nyt hieman valoisammaksi kuin pitkällä ajalla keskimäärin.

Rahaa oli tammikuussa jäänyt säästöön 57 prosentilla kuluttajista ja 72 prosenttia uskoi pystyvänsä säästämään seuraavan vuoden aikana. Tästä huolimatta ajankohtaa pidettiin yhä hyvin epäedullisena kestotavaroiden hankinnalle ja rahankäyttöaikeita kulutukseen oli niukasti. Myös asunnon ostoaikeita oli normaalia vähemmän.

Kuluttajista vain 13 prosentin mielestä hetki oli otollinen hintaville hankinnoille. Asunnon ostoa tai talon rakentamista harkitsi ainoastaan 11 prosenttia.

Kuluttajista 15 prosenttia suunnitteli käyttävänsä rahaa kodin peruskorjaamiseen seuraavan vuoden aikana.

Kiinnostava ilmiö on arvioidun inflaation ja todellisen inflaation suuri ero. Kuluttajat arvioivat tammikuussa, että kuluttajahinnat ovat nousseet 5,2 prosenttia edellisvuoden tammikuusta ja nousevat 4,1 prosenttia seuraavan vuoden aikana. Vuonna 2024 toteutunut inflaatio Suomessa oli 1,6 prosenttia.

Kuluttajista 64 prosenttia oli kyselyssä sitä mieltä, että hinnat ovat nousseet vuodessa paljon tai melko paljon, ja puolet odotti hintojen nousevan vähintään samaa vauhtia myös tulevina kuukausina.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS