Valemainokset ja suoranaiset huijausmainokset ovat startup-sijoittaja ja yrittäjä Kim Väisäsen mukaan merkittävä ongelma.
Väisänen kirjoittaa Talouselämän vieraskolumnissaan, että hänen nimeään ja kasvojaan on käytetty lukuisissa valemainoksissa, joissa markkinoidaan sijoitushuijauksia.
– On täysin mahdotonta taistella valemainoksia vastaan, koska esimerkiksi Metaa ei kiinnosta rikollinen toiminta lainkaan. Ilmiantoon saa ainoastaan vakiovastauksen siitä, ettei kyseinen mainos tai päivitys ”riko yhteisösääntöjä vastaan”, Väisänen kirjoittaa.
– Ilmeisesti yhteisösäännöissä annetaan lupa esiintyä toisena henkilönä, hänen kuvallaan, ja huijata täten ihmisiltä rahaa.
Väisäsen mukaan sosiaalisen median yrityksille mainospaikkoja ostavat huijarit ovat rahaa tuovia asiakkaita.
– Kiistatta sosiaaliselle medialle kannattavampi asiakas on mainoksesta maksava verkkoketku kuin satunnaisesti sukulaisten ja tuttavien kuulumisia Facebookissa selaava keski-ikäinen ja keskivartalolihava setämies. Maksava asiakas on aina oikeassa – huijatessaankin, Väisänen kirjoittaa.