Helsinkiläisen Stadin ammattiopiston opettaja kertoo Helsingin Sanomille, että jopa Suomessa syntyneillä ja kasvaneilla oppilailla on vaikeuksia suomen kielen osaamisen kanssa.
Hänen mukaansa kyse on toisen ja kolmannen polven maahanmuuttajista. Vaikka lapset ovat viettäneet koko ikänsä Suomessa, heidän kielitaitonsa on puutteellista. Opettajan mukaan kielitaidottomuus aiheuttaa ongelmia opetuksessa, sillä oppilaat eivät aina ymmärrä edes perussanastoa.
Opettaja kertoo HS:lle esimerkin: jos hän pyytää oppilaita lataamaan jotain tietokoneen työpöydälle, oppilaat saattavat kysyä, mikä on työpöytä. Sen jälkeen opettaja joutuu erikseen selittämään sen tarkoittavan samaa asiaa kuin englannin kielen sana desktop.
Myös monet muut HS:n haastattelemat opettajat kertovat samankaltaisista kokemuksista. Opettajat eivät halua esiintyä nimellään, sillä he pelkäävät työpaikkansa puolesta.
Ilmiö näkyy myös viimeisimmän Pisa-tutkimuksen tuloksissa. Sen mukaan kantaväestön ja maahanmuuttajataustaisten lasten lukutaidoissa olevat erot ovat kasvaneet viime vuosina.
Tampereen yliopiston kasvatustieteen professori Mari-Pauliina Vainikaisen mukaan kaikissa oppimistulosten arvioinneissa näkyy, että Suomessa ensimmäisen ja toisen polven maahanmuuttajat ovat taidollisesti lähellä toisiaan.
– Ensimmäisen polven tulijoiden kohdalla huonon kielitaidon ymmärtää, mutta on todella suuri yhteiskunnallinen ongelma, että heikko kielitaito näkyy vielä toisessa polvessakin, Vainikainen sanoo HS:lle.
LUE MYÖS:
Podcastit ja äpit yleistyvät – ja ne vaarantavat suomen kielen
Huolestuttava ilmiö: Nuoret kirjoittavat tahallaan väärin
Hälyttävä tulos: Suurin osa maahanmuuttajalapsista ei osaa lukea kunnolla