Merimaisema kuvattuna matkustajalaivalta Itämerellä. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA

Näin monta merionnettomuutta estettiin viime vuonna

Alusliikenne sujui pääosin turvallisesti.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Liikenteenohjausyhtiö Fintrafficin meriliikennekeskukset estivät viime vuonna 14 mahdollista alusten karilleajoa ja ehkäisivät läheltä piti -tilanteiden kehittymistä onnettomuuksiksi. Tämä käy ilmi juuri valmistuneesta Fintrafficin meriliikenteenohjauksen karilleajojen estojen vuositilastoinnista. Suomessa saatiin vuoden 2024 aikana käyttöön myös lähes 20 uutta alusliikenteen kohtaamis- ja ohittamiskieltoaluetta sekä erikoiskuljetusten varoalueet.

Fintrafficin meriliikenteenohjauksen tehtävänä on varmistaa merenkulun turvallisuus ja sujuvuus Suomen rannikolla ja sen läheisyydessä olevilla kansainvälisillä merialueilla. Vuonna 2024 yhtiö esti 14 mahdollista alusten karilleajoa, joista 11 estettiin Suomen rannikon alueella, kaksi rannikon läheisyydessä ja yksi Suomen vastuulle kuuluvien kansainvälisten merialueiden valvonta-alueella.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

– Alusliikenne sujui vuonna 2024 pääosin turvallisesti. Valvoimme meriliikennekeskuksissa alusliikenteen, kuten rahtialusten ja matkustajalaivojen, turvallista kulkua ja välitimme tietoa niiden kulkuun vaikuttavista tekijöistä. Viime vuonna estämistämme karilleajoista kaikissa oli kyse tilanteesta, jossa alus oli suuntaamassa kohti matalikkoa, mutta muutti kurssiaan yhteydenotostamme. Avustimme myös kymmenen kertaa navigoinnissa, millä varmistettiin alusten turvallista kulkua väyläalueella, summaa Fintrafficin meriliikenteenohjauksen operatiivinen johtaja Sari Talja tiedotteessa.

Alusliikenteen turvallisuutta parannettiin entisestään ottamalla vuoden aikana käyttöön erikoiskuljetusten varoalueet sekä uusia alusliikenteen kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueita.

– Fintrafficin meriliikenteenohjauksen kaiken tekemisen keskiössä on meriliikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden varmistaminen. Varoalueiden käyttö on yksi liikenteen järjestelemisen keinoistamme. Erikoiskuljetusten varoalueilla varmistamme jatkossa erikoiskuljetusten, kuten esimerkiksi LNG- ja LPG-säiliöalusten, entistä turvallisemman liikkumisen kauppamerenkulun väylillämme, kertoo Fintrafficin meriliikenteenohjauksen toimitusjohtaja Rami Metsäpelto.

Fintrafficin meriliikennekeskus perustaa varoalueita tarveperusteisesti, kun liikennetilanne, ruuhka tai jokin muu liikennettä rajoittava tai vaarantava seikka sitä vaatii.

Vuoden 2024 aikana saatiin käyttöön lisäksi lähes 20 uutta alusten kohtaamis- ja ohittamiskieltoaluetta, joilla lisätään rahti- ja matkustajalaivojen turvallista liikkumista entisestään.

Fintrafficin meriliikennekeskusten palvelut vastasivat vuonna 2024 hyvin asiakkaidensa tarpeisiin. Vuoden 2024 asiakastyytyväisyyskyselyyn vastanneista peräti 91 prosenttia oli tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä alusliikenteen järjestelyihin väylillä, luotsipaikoilla ja niiden läheisyydessä sekä 95 prosenttia satamissa.

Asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan myös meriliikennekeskusten tiedotus vastasi käyttäjien tarpeisiin kattavasti. Vastaajista 92 prosenttia piti jaettua tietoa riittävänä. Kyselyssä kartoitettiin tiedotuksen kattavuutta sää- ja jääolosuhteista, vedenkorkeudesta, luotsien, jäänmurtajien, hinaajien ja satamien toiminnasta sekä väylien ja turvalaitteiden kunnosta.

Kysely toteutettiin yhteistyössä Väyläviraston ja Traficomin kanssa. Fintrafficin meriliikenteenohjauksen osuus oli osa laajempaa Väyläviraston väylänkäyttökyselyä, johon vastasi lähes 300 henkilöä, pääosin kauppamerenkulun päällystöä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS