– Lukioiden työelämäyhteyksiä on lisättävä, opetusta kehitettävä ja oppilaita tuettava löytämään suunta jatko-opintoihin nykyistä nopeammin. Tavoitteena pitäisi olla lukio, joka kelpaa jopa myyntituotteeksi ulkomaille, sanoo puheenjohtaja Sture Fjäder (kok.).
Lukio ei saa hänen mukaansa jäädä kehittämisen jalkoihin, vaikka huomio tuntuukin kiinnittyvän nyt jättimäiseen ammatillisen koulutuksen uudistukseen.
– Lukiokoulutuksesta on saatava vahva pohja jatko-opintoihin, mutta sen arvoa itsenäisenä koulutusjärjestelmän osana ei näytetä ymmärtävän, Fjäder huomauttaa.
Saadakseen vahvemman yhteyden lukioihin Akava aloittaa yhteistyön Innokampus Oy:n kanssa. Yhteistyön avulla Akava haluaa nykyaikaistaa lukiokoulutusta ja parantaa nuorten jatkokoulutusmahdollisuuksia. Innokampus toimii 374 lukiossa, ammattioppilaitoksessa ja korkeakoulussa ja sen tavoitteena on parantaa nuorten työelämävalmiuksia.
– Lukioiden työelämäyhteyksissä on paljon parannettavaa. Vain seitsemän prosenttia lukioista on tehnyt yhteistyötä yritysten kanssa, kun vastaavasti noin 70 prosenttia lukiolaisista haluaisi lisää yrittäjyyskasvatusta. Innokampuksen ja Akavan yhteistyöllä lisätään opiskelijoiden mahdollisuuksia kehittää ja jalostaa bisnesideoita, parantaa omia työelämävalmiuksia ja löytää uudella tavalla opiskelu-, harjoittelu- ja työpaikkoja, kertoo Innokampus Oy:n toimitusjohtaja Rami Saarniaho.
Tällä hetkellä vain harvalla kuuluu lukio-opiskeluun korkeakouluopintoja, työelämäyhteistyötä ja työskentelytapoja, jotka mahdollistavat oman kiinnostuksenkohteiden etsimistä ja syventymistä.
– Korkeakoulujen opetukseen tutustuminen on lukiolaisten mielestä tärkein yksittäinen jatko-opintovalintaa edesauttava tekijä. Silti abiturienteista 40 prosenttia ei ole käynyt tutustumassa yliopistoon ja liki puolet ei ole käynyt tutustumassa ammattikorkeakouluun. Kaikilla opiskelijoilla tulisi olla mahdollisuus tutustua korkeakouluopintoihin jo lukion aikana esimerkiksi verkko-opintojen avulla, sanoo asiantuntija Miika Sahamies Akavasta.