Perjantaina julkisuuteen saatettu ehdotus Risen toimitilavisiosta lähtee kesäksi lausuntokierrokselle. Sen jälkeen Rikosseuraamuslaitos tekee syksyllä lausuntojen perusteella oikeusministeriölle oman esityksensä tulevasta laitosrakenteesta.
Oikeusministeriö on aiemmin Haminan vankilan lakkauttamispäätöksen yhteydessä linjannut, että tällä hallituskaudella ei enää uusia vankiloita lakkauteta, joten mahdolliset lakkauttamispäätökset tehdään aikaisintaan seuraavan hallituskauden alussa.
Suurimmat muutokset pohjoiseen
Suurimmat muutokset vankilakarttaan vision laatijat esittävät tehtäväksi Itä- ja Pohjois-Suomen rikosseuraamusalueella. Sen osalta he esittävät kaksi vaihtoehtoista mallia.
Ensimmäisessä niistä Pelson vankila esitetään suljettavaksi vuonna 2019, ja alueen avolaitosrakennetta tiivistettäväksi niin, että vuonna 2025 avolaitoksia olisi nykyisten kahdeksan laitoksen sijasta viisi. Avovankiloista esitetään suljettavaksi Kestilän vankila samaan aikaan Pelson kanssa sekä Juuan ja Sulkavan vankilat vuoteen 2025 mennessä. Oulun ja Naarajärven vankiloita selvitysmiehet esittävät vahvennettaviksi. Laukaan vankila ehdotetaan siirrettäväksi Jyväskylään.
Toisessa mallissa Pelson vankilan peruskorjattaisiin sekä Kestilän avolaitos säilytettäisiin. Juuan ja Sulkavan vankilat suljettaisiin. Tässäkin mallissa Jyväskylään siirtyvä Laukaan vankila voisi olla kooltaan pienempi, vapauttamisyksikköä muistuttava vankila.
Itä-ja Pohjois-Suomen väestöpohjan muutos ei riitä kaikkien suljettujen vankiloiden säilyttämiseen, joten tässä vaihtoehdossa Pyhäselän vankila jouduttaisiin sulkemaan viimeistään vuonna 2025.
Vaihtoehto kaksi on taloudellisesti kalliimpi kuin vaihtoehto yksi, minkä vuoksi visiossa päädyttiin ensisijassa esittämään Pelson vankilan sulkemista. Sulkemista puolsivat myös alueen väestökehitys, laitoksen sijainti, maatalousvaltaisen toiminnan mahdollisuudet tulevaisuudessa sekä henkilöstön saatavuus.
Keravan vankipaikat korvataan laajennuksilla
Etelä-Suomessa investointikustannuksia voidaan vähentää luopumalla Keravan vankilasta. Resurssien käyttöä parannetaan keskittämällä niitä alueen vahvennettaviin laitoksiin, joihin samalla lisätään vankipaikkoja. Keravan vankilaa vision tekijät esittävät suljettavaksi vuonna 2016. Vahvistettaviksi he ehdottavat Helsingin, Vantaan ja Jokelan vankiloita.
Helsingin vankilan avolaitospaikat tulisivat henkilökunnan asuinkäytöstä poistuviin tiloihin. Etelä-Suomi käyttää myös Vanajan vankilan avolaitospaikkoja, kuten se on tehnyt tähänkin saakka. Etelä -Suomen naisvangit voidaan sijoittaa edelleen Hämeenlinnan vankilaan, joka ehdotetaan peruskorjattavaksi, ja jonka paikkalukua ehdotetaan lisättäväksi peruskorjauksen yhteydessä.
Länsi-Suomen rikosseuraamusalueella Hämeenlinnan vankilan peruskorjaamisen yhteydessä vankilan henkilöstöasuntoja ehdotetaan muutettavaksi avolaitospaikoiksi. Ne korvaisivat Vanajan vankilan Ojoisten osaston, joka siirtyisi Hämeenlinnan vankilan yhteyteen.
Vilppulan vankilassa on valmistumassa peruskorjaus, jonka jälkeen siellä paikkaluku nousee nykyisestä. Käyrän vankila Auran kunnassa jatkaisi elinkaarensa loppuun ilman uusinvestointeja. Käyrän toimintaa vision laatijat ehdottavat siirrettäväksi pienempään, vapauttamisyksikkötyyppiseen laitokseen Turkuun v. 2025 mennessä.
Toimitilakustannukset viidenneksen kokonaiskustannuksista
Rikosseuraamuslaitoksen toimitilakustannukset ovat vuosittain 47 miljoonaa euroa eli 19 prosenttia kokonaiskustannuksista. Nykyisten peruskorjaussuunnitelmien toteuttaminen nostaisi tulevaisuudessa toimitilojen vuokrakustannuksia 11 miljoonalla eurolla. Samanaikaisesti valtiontalouden säästötoimien johdosta Risen vuosittaista määrärahaa on leikattu yli 5 miljoonaa euroa.
Tarvittavien säästöjen aikaansaamiseksi vuosiksi 2013-2016 on laadittu sopeuttamissuunnitelma, joka mm. sisältää lähes 200 henkilötyövuoden vähennyksen tuottavuusohjelman aikana toteutetun yli 320 htv:n vähennyksen lisäksi.