Opiskelijoiden mukaan opettajat eivät kuitenkaan osaa käyttää tekniikkaa monipuolistamaan opetuksen menetelmiä ja sisältöjä, selviää Hanna Vuojärven väitöstutkimuksesta.
Vuojärvi tarkastelee väitöskirjassaan yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä mobiilin teknologian hyödyntämisestä opiskelussa ja arjessa.
Vuojärven tutkimuksen mukaan henkilökohtaiset ja mobiilit oppimisympäristöt palvelevat joustavaa opiskelua ja oppimistavoitteita sekä opiskelijoiden arjenhallintaa. Näistä hyötyivät erityisesti lapsiperheelliset opiskelijat.
Mobiiliteknologia voi auttaa myös työelämään kytkeytymisessä.
Opiskelijoiden mukaan yliopistossa noudatetaan kuitenkin vielä osin varsin perinteisiä toimintatapoja, vaikka jo pienillä muutoksilla olisi mahdollista tuoda joustavuutta opiskeluprosesseihin.
Opiskelijat myös kritisoivat opetushenkilökunnan taitoja käyttää mobiilia tieto- ja viestintätekniikkaa monipuolistamaan opetuksen menetelmiä, sisältöjä ja toimintaympäristöjä.
Vuojärven väitöskirja Conceptualising Personal and Mobile Learning Environments in Higher Education tarkastetaan Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa perjantaina.