3G-verkon alasajolla voi olla vaikutuksia autojen etähallintajärjestelmien toimintaan, muistuttaa Autoalan Tiedotuskeskus julkaisemassaan tiedotteessa.
Teleoperaattorit DNA, Elisa ja Telia ovat sulkemassa 3G-verkkojaan Manner-Suomessa uudempien verkkosukupolvien käyttöönoton takia. Nykyisten 3G-verkkojen käyttämät taajuudet siirtyvät uudempien matkaviestinteknologioiden käyttöön. 3G:n poistuessa 2G-, 4G- ja 5G-verkot jäävät käyttöön.
Autoalan Tiedotuskeskus muistuttaa, että monet autojen taustajärjestelmät, kuten etäohjaus ja hätäpuhelu- eli eCall-järjestelmät, toimivat mobiiliverkkoyhteyden avulla. Etähallintajärjestelmiin kuuluvat muun muassa lukitus, polttoainekäyttöisten lisälämmittimien kauko-ohjausjärjestelmät sekä auton tietojen tarkistaminen. Kuorma- ja pakettiautoissa 3G-verkkoa käytetään lisäksi muun muassa erilaisten yritysten tarvitsemien kuljetustehtäviä koskevien tietojen ja ajoneuvodiagnostiikan välitykseen.
Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan autojen käyttäjien sekä autonvalmistajien, -maahantuojien ja -jälleenmyyjien kannalta teleoperaattorien tekemät ratkaisut 3G-verkkojen alasajosta ovat harmillisia. Autoissa olevat 3G-verkkoa tiedonsiirtoon hyödyntävät etähallintasovellukset on suunniteltu aikana, jolloin vanhempien verkkosukupolvien elinkaari ei ole ollut tiedossa.
– Koska 4G-verkon maantieteellinen kattavuus oli vielä 2010-luvun lopulla monissa maissa puutteellinen, monet ennen vuotta 2020 käyttöön otettujen autojen etähallinnan järjestelmät nojaavat 3G-verkkoon, tiedotteessa kirjoitetaan.
3G-verkon alasajon seurauksena osa palveluista siirtyy käyttämään 2G-verkkoa, mutta osa sovelluksista vaatii kehittyneempää 3G-yhteyttä, jolloin ne voivat lakata toimimasta 3G-verkon alasajon seurauksena.
– 2G-verkko pystyy teknisesti korvaamaan hyvin esimerkiksi puhelut ja tekstiviestit, mutta ei kaikissa tapauksissa kehittyneempiä etähallintajärjestelmien palveluja. Kaikille etähallinnan sovelluksille ei ole mahdollista tehdä päivitysversiota, joka käyttäisi vanhempaa 2G-verkkoa tai uudempia 4G- tai 5G-verkkoja, tiedotteessa todetaan.
Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan 3G-verkon alasajosta johtuva laitteiden toiminnan loppuminen ei ole yksinomaan autojen etähallintasovelluksia koskeva ongelma, vaan se koskee kaikkia laitteita, joiden tiedonsiirto perustuu 3G-teknologiaan. 3G-verkkojen alasajolla voi olla huomattavia vaikutuksia erilaisten laitteiden käyttöön. Muun muassa kiinteistöjen turvajärjestelmät ja riistakamerajärjestelmät käyttävät useimmiten 3G-verkkoa.
Autoalan Tiedotuskeskuksen mielestä on olennaisen tärkeää, että 2G-verkon ylläpitoa jatketaan, kunnes ajoneuvoja koskeva lainsäädäntö on saatu ajan tasalle ja myös vanhempien autojen eCall-järjestelmien toiminta voidaan taata.