5G-tukiasema Helsingissä lokakuussa 2020., LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

3G-verkon alasajolla voi olla yllättäviä seurauksia autoilijoille

Autoissa olevat 3G-verkkoa tiedonsiirtoon hyödyntävät etähallintasovellukset on suunniteltu aikana, jolloin vanhempien verkkosukupolvien elinkaari ei ole ollut tiedossa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

3G-verkon alasajolla voi olla vaikutuksia autojen etähallintajärjestelmien toimintaan, muistuttaa Autoalan Tiedotuskeskus julkaisemassaan tiedotteessa.

Teleoperaattorit DNA, Elisa ja Telia ovat sulkemassa 3G-verkkojaan Manner-Suomessa uudempien verkkosukupolvien käyttöönoton takia. Nykyisten 3G-verkkojen käyttämät taajuudet siirtyvät uudempien matkaviestinteknologioiden käyttöön. 3G:n poistuessa 2G-, 4G- ja 5G-verkot jäävät käyttöön.

Autoalan Tiedotuskeskus muistuttaa, että monet autojen taustajärjestelmät, kuten etäohjaus ja hätäpuhelu- eli eCall-järjestelmät, toimivat mobiiliverkkoyhteyden avulla. Etähallintajärjestelmiin kuuluvat muun muassa lukitus, polttoainekäyttöisten lisälämmittimien kauko-ohjausjärjestelmät sekä auton tietojen tarkistaminen. Kuorma- ja pakettiautoissa 3G-verkkoa käytetään lisäksi muun muassa erilaisten yritysten tarvitsemien kuljetustehtäviä koskevien tietojen ja ajoneuvodiagnostiikan välitykseen.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan autojen käyttäjien sekä autonvalmistajien, -maahantuojien ja -jälleenmyyjien kannalta teleoperaattorien tekemät ratkaisut 3G-verkkojen alasajosta ovat harmillisia. Autoissa olevat 3G-verkkoa tiedonsiirtoon hyödyntävät etähallintasovellukset on suunniteltu aikana, jolloin vanhempien verkkosukupolvien elinkaari ei ole ollut tiedossa.

– Koska 4G-verkon maantieteellinen kattavuus oli vielä 2010-luvun lopulla monissa maissa puutteellinen, monet ennen vuotta 2020 käyttöön otettujen autojen etähallinnan järjestelmät nojaavat 3G-verkkoon, tiedotteessa kirjoitetaan.

3G-verkon alasajon seurauksena osa palveluista siirtyy käyttämään 2G-verkkoa, mutta osa sovelluksista vaatii kehittyneempää 3G-yhteyttä, jolloin ne voivat lakata toimimasta 3G-verkon alasajon seurauksena.

– 2G-verkko pystyy teknisesti korvaamaan hyvin esimerkiksi puhelut ja tekstiviestit, mutta ei kaikissa tapauksissa kehittyneempiä etähallintajärjestelmien palveluja. Kaikille etähallinnan sovelluksille ei ole mahdollista tehdä päivitysversiota, joka käyttäisi vanhempaa 2G-verkkoa tai uudempia 4G- tai 5G-verkkoja, tiedotteessa todetaan.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan 3G-verkon alasajosta johtuva laitteiden toiminnan loppuminen ei ole yksinomaan autojen etähallintasovelluksia koskeva ongelma, vaan se koskee kaikkia laitteita, joiden tiedonsiirto perustuu 3G-teknologiaan. 3G-verkkojen alasajolla voi olla huomattavia vaikutuksia erilaisten laitteiden käyttöön. Muun muassa kiinteistöjen turvajärjestelmät ja riistakamerajärjestelmät käyttävät useimmiten 3G-verkkoa.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mielestä on olennaisen tärkeää, että 2G-verkon ylläpitoa jatketaan, kunnes ajoneuvoja koskeva lainsäädäntö on saatu ajan tasalle ja myös vanhempien autojen eCall-järjestelmien toiminta voidaan taata.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)