Joka kolmas lapsi tai nuori kertoo olleensa kiusattuna tai osallistuneensa kiusaamiseen lukukauden aikana ja keskimäärin kaksi lasta jokaisessa koululuokassa kokee vakavaa kiusaamista viikoittain.
Tästä huolimatta kiusaamiselle annetaan liian usein tilaa hiljaisuudella. Mannerheimin Lastensuojeluliiton uusi Hiljaiset hyväksyjät -kampanja haluaa haastaa vierestä seuraajat toimimaan.
Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) uuteen Hiljaiset hyväksyjät -kampanjaan liittyvällä Kiusatun muotokuva -toteutuksella ohikulkijat voivat kolmessa kauppakeskuksessa nuorentaa itsensä digitaalisesti ja altistaa itsensä ulkonäköä kritisoiville kommenteille. Mainosruudulle rakennettu toteutus pysäyttää paitsi sen laukomilla loukkauksilla, myös sillä miten kohdistettuja ne ovat.
MLL:n Viestintä- ja varainhankintajohtaja Leena Poutanen kertoo tiedotteessa, että tämä on kokemuksellisen toteutuksen tarkoitus.
– Aidosti järkyttävää on se, että tällaiset kommentit ovat arkipäivää lasten ja nuorten keskuudessa, hän jatkaa.
Hiljaiset hyväksyjät -kampanja muistuttaa, että lasten ja nuorten kiusaaminen on mahdollista, jos siihen ei puututa.
– Hiljaisuus luo tilan, jonka kiusaaminen voi täyttää. Hiljaisuus voidaan kuitenkin rikkoa, mutta se vaatii rohkeita äänenkäyttäjiä. Sellaisia voivat olla yhteiskunnallisten toimijoiden, kouluhenkilökunnan ja muiden turvallisten aikuisten ja kaikkien kiusaamista todistavien yksilöiden äänet. Vaikka emme voi ratkaista kaikkia ongelmia, voimme kyllä tehdä enemmän, Poutanen sanoo.
MLL:n verkkosivuilla on monipuoliset, asiantuntijoiden kokoamat ohjeet kiusaamistilanteisiin vanhemmille ja kouluille. Lisäksi MLL:n tarjoaa tukea vaikeisiin tilanteisiin esimerkiksi auttavien puhelin- ja chat-palveluiden kautta, tukiryhmissä sekä kouluttamalla nuorten parissa toimivia ammattilaisia.
Kiusatun muotokuvat ovat kokeiltavissa Helsingin Kampin kauppakeskuksen 4. kerroksessa, Tampereen Koskikeskuksessa ja Raision Myllyn kauppakeskuksen 1. kerroksessa tiistaista torstaihin 17.–19. syyskuuta. Näyttö skannaa henkilön kasvonpiirteet ja muuttaa hänet tekoälyn avulla nuoreksi. Sen jälkeen oman nuorennetun kuvan viereen ilmestyy näytölle ulkonäköanalyysiin perustuvia kiusaamisviestejä reaaliajassa.
Koska itse kampanja on kohdistettu aikuisille, myös interaktiiviset ulkomainokset kohdennetaan täysi-ikäisille niiden tekniikan avulla.
– Mikäli toteutus havaitsee, että osallistuja on mahdollisesti liian nuori, se ei käynnisty, Poutanen kertoo.