– Kuluttajat ovat yhä varovaisia ostoaikeissaan, mutta asunnonostoaikeet ovat kaikesta huolimatta kohonneet, kun laskevat korot ja odotukset asuntojen hintojen nousukäänteestä ovat jo alkaneet houkutella oman kodin etsijöitä, Hypon pääekonomisti Juho Keskinen kuvailee tiedotteessa.
Ostoaikeet ovat kohonneet selvimmin 30–49-vuotiaiden ja toiseksi eniten 18–29-vuotiaiden ikäryhmässä. Myös yrittäjät ja ylemmät toimihenkilöt erottuvat muita korkeammilla ostoaikeillaan. Alueista asunnonostoaikeita taas on eniten pk-seudulla ja vähiten Itä-Suomessa.
Tilastokeskuksen julkaisema kuluttajien luottamusmittari kohosi lokakuussa saldolukuun -6,8, kun saldoluku oli syyskuussa -8,1. Lokakuun lukema on korkein sitten helmikuun 2022. Elinkeinoelämän keskusliitto julkisti samalla yritysten luottamusmittarit.
– Suomen inflaatio laahaa alle prosentissa, mutta kuluttajat arvioivat yhä nykyisen inflaation yli viiden ja tulevankin inflaation neljän prosentin tasolle. Näkemys oman talouden kehityksestä koheni, mikä kohotti luottamusmittarin korkeimmalle tasolleen sitten helmikuun 2022. Kriisit ovat kuitenkin synnyttäneet yleisen talouspessimismin, mikä näkyy myös synkkinä työttömyysodotuksina niin omalla kohdalla kuin Suomessa laajemminkin.
– Yritysten luottamus hiipii ylöspäin, mutta rakoilee vielä, kun teollisuuden uudet tilaukset ovat olleet vielä laskussa pitkin vuotta, euroalueen kasvunäkymä on heikko ja talouden elpyminen varsin varovaista.
– Rakentamisen luottamus on Suomessa EU-maiden heikointa ja lähikuukausien henkilökuntaodotus näyttää vielä hankalalta. Kasvava kysyntä ja kohoavat asuntojen hinnat kuitenkin kääntävät kurssin ensi vuoden aikana, Juho Keskinen arvioi.