Pienikin peltivaurio sähköautossa voi aiheuttaa kymmenien tuhansien korjauskulut, Aamulehti kertoo. Joskus ajoneuvo menee suoraan lunastukseen.
Vakuutusyhtiö Lähi-Tapiolan vahinkotarkastaja Kari Lehtola kertoo esimerkin Mercedes-Benz GLC -sähköautosta, josta on takaosa kolhuilla maantiellä tapahtuneen peräänajon jäljiltä. Polttomoottorikäyttöisessä autossa vaurio olisi helposti korjattavissa, mutta sähkömersu on ajokiellossa. Sen sähköjärjestelmän niin sanottu pyrotekninen sulake on lauennut ja auton korkeajänniteakku on vaihdettava, vaikka siinä ei olisi yhtään näkyvää vauriota.
Mersun uusi akku maksaa noin 65 000 euroa. EQC-mallin alkaen-hinta viime vuonna oli 77 450 euroa.
– Kun sähköauton kolarivauriot kohdistuvat akkuun, kustannukset kasvavat eksponentiaalisesti. Tilanne on järjetön, ja asiakkaat lopulta maksavat sen sähköautojen vakuutusten hinnoissa, Pirkanmaan Lähi-Tapiolan kehityspäällikkö Joni Rajaharju toteaa AL:lle.
Yhtiö kertoo korvanneensa useita kalliita akunvaihtoja sähköautoille kuluneena kesänä.
Sähköauton akku on hyvin altis vaurioille, koska se täyttää koko akseleiden väliin jäävän osan alustasta. Jokainen autonvalmistaja määrittelee ohjeet ja vaatimukset vauriotilanteisiin itse. Osa valmistajista sallii pienet painaumat kotelossa ja jopa itse akussa, osa ei millinkään heittoja.
Ongelma koskee myös sitä osaa ladattavista hybridimalleista, joissa ajoakku on sijoitettu alustaan.