Viimeisen kuukauden aikana Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen alueella on sattunut jo kolme äärimmäisen vakavaa liikenneonnettomuutta, joissa alaikäisiä nuoria on menehtynyt ja vakavasti loukkaantunut. Poliisi kertoo tapauksista tiedotteessa.
Lohjalla 28. elokuuta kaksi nuorta istui auton takakontin päällä, kun autoa lähdettiin siirtämään. Molemmat putosivat kyydistä, ja toinen nuorista menehtyi.
Inkoossa 30. elokuuta tiellä 51 traktorimönkijällä liikkuneet nuoret ajoivat risteykseen stop-merkin takaa. Karjaan suunnasta tullut auto törmäsi kovalla nopeudella nuorten traktorin kylkeen. Molemmat kyydissä olleet nuoret loukkaantuivat vakavasti.
Espoon Leppävaarassa 15. elokuuta nuori törmäsi sähköpotkulaudalla toiseen sähköpotkulautailijaan, joka menehtyi.
Komisario Hannu Kontolan mukaan nuorten osuus vakavista onnettomuuksista on muuhun ikäryhmään suhteutettuna valitettavan iso. Asenteissa ja riskien ymmärtämisessä on poliisin mukaan paljon parantamisen varaa.
− Viime vuosina asenteet liikenteessä ovat muuttuneet huolestuttavaan suuntaan etenkin nuorten kohdalla. Erilaiset kokoontumisajot keräävät pahimmillaan tuhansia osallistujia, ja kaahaamista liikenteessä ihannoidaan nuorten keskuudessa aikaisempaa enemmän, Kontola kuvaa.
Sosiaalisen median myötä yhä nuoremmat oppivat vääriä asenteita turvalliseen liikennekäyttäytymiseen. Nuorten suosimiin somekanaviin julkaistaan paljon kaahaamiseen liittyviä ja niihin jopa yllyttäviä videoita.
− Mopolla ajamisen päätarkoitus tuntuu olevan enemmänkin keuliminen ja virittäminen kuin itse ajaminen, Kontola toteaa.
Törkeitä liikenneturvallisuuden vaarantamisia tutkitaan Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen alueella vuosittain noin 500. Näistä nuorten kuljettajien osuus on noin puolet, mikä on huolestuttavan iso määrä. Määrä, joka jatkaa kasvuaan.
Lähes jokaiseen törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen liittyy huomattava ylinopeus.
− Vaikka onnettomuutta ei näihin aina liity, on muistettava, että riski vakavalle onnettomuudelle ja läheltä piti -tilanteille kasvaa moninkertaiseksi huomattavan ylinopeuden aikana, Kontola kertoo.
Kavereiden vaikutus on vahva – niin hyvässä kuin pahassa
Nuoret, ja poliisin havaintojen mukaan etenkin pojat, käyttäytyvät usein riskejä vähätellen ja impulsiivisesti. Nuoret ovat alttiita yllytyksille ja toimivat vahvan sosiaalisen paineen alla. Usein tekemiseen liittyy näyttämisen halu. Nuoret liikkuvat kavereiden kanssa, mikä lisää sosiaalista painetta. Nämä asiat yhdessä näyttäytyvät liikenteessä ikävällä tavalla.
− Kavereilla, jotka menevät ikätoverinsa ajoneuvon kyytiin, on kuljettajan toimintaan merkittävä vaikutus. Missään tapauksessa kuljettajaa ei saisi yllyttää ajamaan kovaa, vaan pikemminkin tulisi puuttua rohkeasti vaaraa aiheuttavaan ajotapaan. Kuljettajalle voi sanoa, että kyydissäsi ei ole mukava olla, jos ajat noin. Mikäli kaverin kyydissä pelottaa olla, aina kannattaa avata suunsa asiasta mieluummin kuin olla hiljaa, Kontola kannustaa.
Poliisi muistuttaa, että liikennekasvatus ja -valistus alkavat lapsen ollessa pieni. Vanhemmilla on tässä vaiheessa suuri vastuu ja rooli.
Hyvällä esimerkillään vanhemmat pystyvät opettamaan sen, miten liikenteessä toimitaan turvallisesti. Lapset seuraavat vanhempiensa ajotapaa kyydissä ollessaan ja oppivat käyttäytymismallit ja asenteet.
Poliisi kehottaa kaikkia vanhempia keskustelemaan kotona jälkikasvunsa kanssa ajokäyttäytymisestä ja asenteesta liikenneturvallisuuteen.
− Yhtäkään nuorten lisäonnettomuutta ei toivottavasti enää tänä vuonna nähdä, Kontola sanoo.