Muun muassa Partioaitta ei ollut ilmoittanut alennuksista asianmukaisesti. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA

Alennushinnoilla johdettiin harhaan, kuluttaja-asiamies puuttui

Viranomainen on puuttunut asiaan aiemminkin.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Huonekalu- ja urheiluvälineliikkeet ovat ilmoittaneet tuotteidensa alennushintoja harhaanjohtavasti. Asiasta kerrotaan kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) tiedotteessa.

Kuluttaja-asiamies seurasi kesällä ja syksyllä 2023, miten Partioaitta Oy, Scandinavian Outdoor Oy, Finsoffat Oy ja Vepsäläinen Oy ilmoittivat verkkomarkkinoinnissaan 30 päivän alimman hinnan. Yritysten verkkosivuilla havaittiin puutteita, jotka yritykset ovat luvanneet korjata.

Kuluttaja-asiamies havaitsi, että yritysten verkkosivuilla ilmoitetut 30 päivän alimmat hinnat eivät todellisuudessa pitäneet paikkaansa. Lisäksi 30 päivän alin hinta esitettiin muiden vertailuhintojen yhteydessä sellaisissakin mainoksissa, joissa yrityksen selvityksen perusteella ei ollut kyse hinnanalennuksesta.

Kuluttaja-asiamiehelle antamiensa selvitysten perusteella huonekalu- ja urheiluvälinealan yritykset olivat tietoisia lainsäädäntömuutoksista. Yritykset selittivät markkinoinnissa havaittuja puutteita omien tietojärjestelmien keskeneräisyydellä tai puutteilla, vaikka lainsäädännön muutoksesta oli jo kulunut useita kuukausia.

– Yrityksen vastuulla on varmistaa, että sen markkinoinnissa käyttämät ja mahdollisesti toiselta palveluntarjoajalta hankitut tekniset järjestelmät mahdollistavat kuluttajansuojalain noudattamisen. Yritys ei lähtökohtaisesti voi välttää vastuutaan vetoamalla teknisessä järjestelmässään tapahtuneeseen virheeseen, muistuttaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.

Kuluttaja-asiamies ohjeisti yrityksiä siitä, että alennusmyyntimarkkinoinnissa on ilmoitettava myös alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Lisäksi kuluttaja-asiamies muistutti, että mainoksesta kuluttajalle syntyvän mielikuvan tai yleisvaikutelman on vastattava todellisuutta eikä se saa muodostua harhaanjohtavaksi.

Esimerkiksi verkkosivujen outlet-osastolla yritysten on varmistettava, että markkinoinnissa ei anneta harhaanjohtavaa kuvaa siitä, että kyse olisi alennusmyynnistä, jos tuotetta ei ole aikaisemmin myyty myyntipisteessä korkeammalla hinnalla.

Partioaitta, Scandinavian Outdoor, Finsoffat ja Vepsäläinen ilmoittivat korjaavansa markkinointiaan kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla.

Kuluttaja-asiamies on aiemmin joutunut puuttumaan huonekalu- ja urheiluvälinealan kuluttajansuojalain vastaiseen markkinointiin. Kuluttaja-asiamies määräsi vuonna 2017 kiellot harhaanjohtavasta alennusmarkkinoinnista Partioaitalle, Scandinavian Outdoorille, Finsoffille ja Vepsäläiselle.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)