Alkoholituotteiden myynti alkaa Alkossa ja useissa päivittäistavarakaupoissa normaalia myöhemmin tulevana maanantaina 9. syyskuuta. Alko kertoo asiasta tiedotteessa.
Kyseessä on Alkon, R-kioskin, S-ryhmän, Kehitysvammaliiton sekä Ensi- ja turvakotien liiton yhteisestä kampanjasta, joka pyrkii lisäämään tietoisuutta FASD-vammasta. Tarkoituksena on muistuttaa, että alkoholi ja raskaus eivät sovi yhteen.
FASD (fetal alcohol spectrum disorders) tarkoittaa alkoholin aiheuttamien sikiövaurioiden laajaa kirjoa. Alkoholin aiheuttamat vauriot näkyvät vaikeuksina oppimisessa, sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja oman käyttäytymisen säätelyssä.
Teemapäivän vuoksi alkoholituotteiden myynti aloitetaan kampanjaan osallistuvissa myymälöissä yhdeksää minuuttia normaalia myöhemmin. Kampanjaan osallistuu 371 Alkon myymälää, 350 R-kioskia ja yli tuhat S-ryhmän myymälää. Näissä kaikissa alkoholituotteiden myynti alkaa vasta kello 9.09.
Raskaudenaikainen alkoholinkäyttö on yksi merkittävimmistä kehitysvammaisuuden aiheuttajista länsimaissa. Suomessa syntyy joka vuosi 600–3 000 lasta, jolla on jonkinasteinen alkoholin aiheuttama vaurio.
Arviolta peräti neljä prosenttia syntyvistä lapsista on FASD-lapsia. FASD on 2,5 kertaa yleisempi kuin autismi, 19 kertaa yleisempi kuin CP-vamma ja 28 kertaa yleisempi kuin Downin syndrooma.
– Raskaudenaikaiseen alkoholinkäyttöön liittyy monia virheellisiä käsityksiä. Näistä yksi on se, että alkoholia voisi nauttia turvallisesti jossain raskauden vaiheessa. Alkoholi on kuitenkin haitallista kaikissa raskauden vaiheissa ja pienikin määrä voi aiheuttaa haittoja, Alkon vastuullisuuspäällikkö Marja Aho toteaa tiedotteessa.