Alkoholijuomien myynnin arvo laski, vaikka vahvemmat alkoholijuomat tuotiin kauppoihin kesäkuun alkupuolella. Tiedot käyvät ilmi päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtaisesta myyntitilastosta huhti-kesäkuulta.
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaramyynnin arvo huhti-kesäkuussa oli 5,8 miljardia euroa, josta elintarvikkeiden osuus oli 3,7 miljardia euroa. Elintarvikkeiden myynti kasvoi arvoltaan hieman enemmän kuin kaikkien päivittäistavaroiden kokonaismyynti.
Viime vuoden huhti-kesäkuuhun verrattuna elintarvikemyynnin arvo kasvoi 0,3 prosenttia ja päivittäistavaramyynnin arvo kasvoi 0,1 prosenttia, joten käytännössä myynti oli viime vuoden tasolla.
Elintarvikkeiden hintojen lasku vauhditti myydyn määrän kasvua. Huhti-kesäkuussa hinnat laskivat 0,9 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Myynnin määrä kasvoi 1,2 prosenttia.
Hintojen lasku ei kuitenkaan näy myynnin jakautumisessa. Myynti ei ole erityisen merkittävästi kasvanut tuoteryhmissä, joiden hinnat ovat laskeneet – poikkeuksena naudanliha, jossa myynnin määrä kasvoi 9,9 prosenttia ja hinta laski 2,6 prosenttia.
Korkeintaan kahdeksan prosentin vahvuiset käymisteitse valmistetut alkoholijuomat eli oluet, siiderit, viinit ja tietyt juomasekoitukset saatiin myyntiin ruokakauppoihin vasta 10. kesäkuuta, joten näiden tuotteiden myynnin kehityksestä ei huhti-kesäkuun tilaston perusteella voi juurikaan tehdä johtopäätöksiä.
Vertailua hankaloittaa Päivittäistavarakaupan mukaan myös pääsiäisen ajoittuminen eri vuosineljänneksiin tänä ja viime vuonna. Prosentuaalinen kasvu rypäleviinien myynnissä voi tilastossa näyttää suurelta, mutta euromääräiseltä myynniltään (8,6 miljoonaa euroa) kyseessä on varsin pieni tuoteryhmä.
Alkoholilain muutoksen vaikutuksista saadaan paremmin tietoa tulevasta heinä-syyskuun tilastosta. Toisella vuosineljänneksellä alkoholijuomien myynti päivittäistavarakaupassa kuitenkin väheni siitä huolimatta, että myyntiin tuli uusia tuoteryhmiä. Alkoholijuomien myynnin arvo laski vuodentakaisesta 2,5 prosenttia.
– Alkoholin myyntiä tilastoivien toimijoiden luvut osoittavat, että suomalaisten alkoholinkulutus vähenee. Nyt onkin hyvä hetki ottaa alkoholijuomien kotiinkuljetusta koskeva alkoholilain uudistuksen seuraava askel, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Tuula Loikkanen sanoo tiedotteessa.
Lager- ja muiden oluiden myynnin arvo laski viime vuodesta 5,8 prosenttia ja myynnin määrä laski 6,2 prosenttia. Alkoholittomien ja vähäalkoholisten oluiden myynnin arvo sen sijaan kasvoi 23,1 prosenttia ja myynnin määrä kasvoi 22,6 prosenttia.
– Vuosi 2023 näyttäisi olleen välivuosi alkoholittomien ja vähäalkoholisten oluiden myynnin kasvussa, ja nyt on palattu vuoden 2022 vauhtiin. Suomalaiset ovat selvästi ottaneet tämän tuoteryhmän juomat omakseen, Loikkanen sanoo.
Päivittäistavaroiden myynnin arvon rakennetta ja muutoksia kuvaavassa tilastossa ovat mukana PTY:n jäsenyritykset SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, R-kioski ja Minimani, M-ketju. Kauppahalli24 oli mukana vuoden 2022 ensimmäisestä neljänneksestä vuoden 2024 ensimmäiseen neljännekseen.