Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV julkaisi tiistaina etukäteisarvioinnin mahdollisen viinien myynnin laajentamisen vaikutuksista.
Selvityksen perusteella viinien myynnin laajentaminen heikentäisi merkittävästi Alkon kannattavuutta, ja Alkon tulisi tehdä toimintaansa merkittäviä sopeutustoimenpiteitä. Muutoksen seurauksena jopa koko Alkon toiminnan jatkuvuus olisi epävarmaa.
– Alkoholi ei ole tavallinen myyntituote, ja siksi sen saatavuutta säädellään ja rajoitetaan, tämän myös KKV tuo esille. Myös hallitusohjelmassa on todettu, että Alkon kansanterveydellinen tehtävä ja asema säilytetään, sanoo Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen.
KKV esittää kannanottonaan, että mikäli viinien myyntiä päätettäisiin laajentaa, olisi samalla linjattava, miten väkevien alkoholijuomien jakelu järjestettäisiin tulevaisuudessa.
Palveluverkosto pienenisi merkittävästi
– Kesän 2024 lakimuutos on vähentänyt Alkon ennusteiden mukaisesti yhtiön myyntilitroja yhteensä noin kymmenen prosenttia. Väheneminen on tapahtunut odotetusti kaikissa tuoteryhmissä, ei vain enintään 8 prosenttisissa käymisteitse valmistetuissa juomissa, joita myynnin laajentaminen koski, kertoo Laitinen.
Alko on omissa analyyseissään päätynyt vastaaviin tuloksiin kuin KKV laskelmassaan, jossa myynnin laajentamisen seurauksena viinien myynti Alkossa vähenisi jopa 70 prosenttia ja muiden tuotteiden myynti 20 prosenttia.
Arvion mukaisesti Alkon myymäläverkosto pienenisi merkittävästi ja mahdollisuudet palvella suomalaisia valtakunnallisena erikoisliikkeenä heikentyisivät.
– Viinien myynnin laajentaminen johtaisi yhtiön tuloksen merkittävään laskuun, eikä meidän olisi enää mahdollista toteuttaa perustehtäväämme valtakunnallisena palveluverkostona, toteaa Laitinen.
Viinien myötä vapautuisivat myös väkevät
Viinien myynnin laajentaminen parantaisi kuluttajien näkökulmasta viinien saatavuutta, mutta Alkon myymäläverkoston puolittuminen heikentäisi väkevien juomien saatavuutta.
Alkon mukaan taloudellisten vaikutusten lisäksi on arvioitava myös EU-oikeudellisia reunaehtoja.
– Oikeudellisesti ainoastaan väkeviä juomia myyvän erityistehtäväyhtiön ylläpitäminen olisi epätodennäköistä. Viinien myynnin laajentamisen seurauksena ruokakauppoihin tulisivat lopulta myös väkevät juomat.
Alko tukee KKV:n näkemystä siitä, että alkoholin myyntiä koskevia päätöksiä pohdittaessa pitäisikin katsoa koko alkoholin myyntijärjestelmää ja päätösten seurannaisvaikutuksia.
KKV toteaa arviossaan, että Alkon enintään 8-prosenttisten tuotteiden hinnat ovat kilpailukykyiset ruokakauppoihin verrattuna. Mikäli viinien myyntiä laajennettaisiin, olisi hintojen lasku KKV:n mukaan hyvin vähäistä. Verojen osuus alkoholijuomien hinnasta on nyt jo niin merkittävä, että mahdollisuudet nykyistä alhaisempiin hintoihin ovat rajalliset.
Suomen alkoholiverotus on Euroopan kireimpiä ja noin 14 prosenttia Suomessa kulutetusta alkoholista ostetaan ulkomailta matkustajatuontina tai verkko-ostoina. Viinipullossa on alkoholiveroa Suomessa 3,42 euroa, kun esimerkiksi Ruotsissa 1,92 euroa, Virossa 1,16 euroa, Tanskassa 1,14 euroa ja Ranskassa 0,03 euroa. Espanjassa ei ole alkoholiveroa lainkaan.