Älylaitteiden tuomat haitat näkyvät selvästi jo päiväkoti-ikäisissä lapsissa, kirjoittaa varhaiskasvatuksen opettaja Annukka Mikonranta Helsingin Sanomissa julkaistussa mielipidekirjoituksessa.
– Lasten liiallinen ruutuaika varhaislapsuudessa ja sen aiheuttamat vuorovaikutuksen haasteet näkyvät selvästi päiväkodissa, Mikonranta kirjoittaa.
– Työssäni varhaiskasvatuksen opettajana olen nähnyt lasten vuorovaikutustaitojen heikkenevän. Ongelma ei kosketa vain joitakin lapsia, vaan viime vuosina jokaisessa ryhmässä on ollut monia lapsia, joilla on erilaisia vuorovaikutuksen haasteita.
Monilla lapsilla on varhaiskasvatuksen opettajan mukaan haasteita toisten kuuntelemisessa. Mikonrannan mukaan lasten on vaikeaa luoda kaverisuhteita tai leikkiä, jos keskustelun taidot ovat puutteellisia.
Hän kiinnittää huomiota myös lasten sanavaraston supistumiseen.
– Kun lapsella ei ole tunteille ja tapahtumille sanoja, eikä mahdollisuutta ilmaista itseään, se aiheuttaa turhautumista ja erilaisia käyttäytymisen haasteita, Mikonranta kirjoittaa.
Lapsen vuorovaikutustaitojen kehittymisen tukeminen vaatii Mikonrannan mukaan vahvaa yhteistyötä perheiden, neuvolan ja varhaiskasvatuksen kesken.
– Liiallinen ruutuaika varhaislapsuudessa näyttäisi olevan syypää ongelmien syntymiseen, mutta nyt kun ongelmat on tiedostettu, pitäisi kiireesti lähteä kehittämään ratkaisua.