LG:n televisioita kaupassa. Arkistokuva. WIKIMEDIA COMMONS/PAULGORDUIZ106, CC-BY-SA-4.0

Älytelevisiosi kerää paljon tietoa tekemisistäsi

Dataa hyödynnetään mainonnan kohdentamisessa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Samsungin ja LG:n älytelevisiot ottavat näyttökuvia ruudun tapahtumista jopa useita kertoja sekunneissa. Asia kävi ilmi tuoreessa Yhdysvalloissa tehdyssä tutkimuksessa.

Älytelevisioiden sovellusten on aiemminkin tiedetty lähettävän dataa käyttäjänsä tekemisestä kolmansille osapuolille eli mainostajille. Tässä tutkimuksessa kuitenkin havaittiin, että televisioissa itsessään on olemassa myös sisäinen seurantajärjestelmä, joka tarkkailee käyttäjän tekemisiä.

Tutkijat nimesivät havaitun toiminnon ”automaattiseksi sisällön seurannaksi”. Ruudun tapahtumista otettuja kuvia käytetään kohdennettuun markkinointiin. Seuranta sisältää myös äänikatkelmien tallentamisen.

Tutkijoiden mukaan Samsung ja LG eivät tallenna kaapattuja sisältöjä pysyvästi millekään palvelimelle. Tämä johtuu siitä, että yhtiöillä tulisi ongelmia riittävän tallennustilan kanssa. Sen sijaan automaattinen seuranta käy tekoälyn avulla läpi kaapattuja ääni- ja videoleikkeitä ja analysoi niiden pohjalta, millaisesta sisällöstä laitteen käyttäjä on kiinnostunut.

Televisioiden ei havaittu lähettävän dataa verkkoon silloin, jos laitteella käytettiin kolmannen osapuolen sovelluksia, kuten suoratoistopalveluja. Dataa kerättiin kuitenkin televisiolähetyksiä katsellessa tai silloin, kun televisiota käytettiin HDMI-liitännän kautta esimerkiksi tietokoneen ulkoisena näyttönä.

Datan keräämisessä oli maakohtaisia eroja. Tutkimuksessa havaittiin, että esimerkiksi Britanniassa televisiot eivät keränneet dataa television katselun aikana. Vastaavasti Yhdysvalloissa datan keruuta katselun aikana tapahtui. Tutkimuksessa ei ollut mukana Suomessa käytössä olevia televisioita.

Tutkijat huomauttavat, että sekä Samsungin että LG:n televisioita voi estää keräämästä dataa käyttäjänsä tekemisistä. Valinnan ottaminen pois päältä on tehty kuitenkin vaikeaksi eikä kyseinen asetus ole helposti löydettävissä.

Monet tietoturva-asiantuntijat ovat pitäneet tutkimustulosta huolestuttavana. Vaikka yritykset kertovat tiedonkeruusta käyttöehdoissaan, monet käyttäjät eivät ole lukeneet niitä. Yhdysvaltalaisen yksityisyyden suojaa edistävän Electronic Frontier Foundation -järjestön Thorin Klosowskin mukaan yritysten pitäisi kertoa käyttäjille selkeästi tällaisesta tiedonkeruusta ja antaa käyttäjille yksinkertainen mahdollisuus kieltää se.

Sekä Samsung että LG ovat eteläkorealaisia yrityksiä.

Samsungin Verkkouutisille antaman lausunnon mukaan kyseinen ACR-ominaisuus ei ole käytössä Pohjoismaissa myytävissä televisioissa. Yhtiön mukaan ACR-ominaisuus on vapaaehtoinen ja käyttäjät voivat poistaa sen käytöstä milloin vain laitteen asetuksista.

Artikkelia muokattu 4.10.2024 kello 9.44: Lisätty tieto, että ominaisuutta ei käytetä Samsungin televisioissa Pohjoismaissa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)