LG:n ja Samsungin älytelevisiot seuraavat käyttäjänsä tekemisiä ottamalla jatkuvasti ruutukaappauksia. Asia ilmeni Yhdysvalloissa tehdystä tutkimuksesta. Verkkouutiset kertoi asiasta aiemmin tässä jutussa.
Televisiot keräävät dataa käyttäjän tekemisistä, jotta sitä voidaan hyödyntää kohdennetussa mainonnassa. Dataa ei tallenneta pysyvästi millekään palvelimelle vaan sitä analysoidaan tekoälyn avulla. Tämän seurauksena käyttäjälle pystytään kohdentamaan paremmin mainoksia.
Ominaisuudesta käytetään nimeä Automatic Content Recognition (ACR). Televisiovalmistaja Samsungin Suomen-osaston Verkkouutisille antaman lausunnon mukaan ominaisuus ei ole käytössä Samsung-televisioissa Pohjoismaissa. Yhdysvaltalaistutkimuksessa tarkkailtiin vain Yhdysvalloissa ja Britanniassa käytössä olleita televisioita.
– Kuten monet äly-TV-valmistajat, Samsung käyttää Automatic Content Recognition (ACR) -toimintoa valikoiduilla markkinoilla tunnistaakseen katselukokemuksen parantamiseksi joitakin TV-ohjelmia, elokuvia ja pelejä, joita laitteella katsotaan ja pelataan. ACR auttaa meitä ymmärtämään paremmin, miten sisältöä ja – käyttäjän suostumuksella – mainontaa voidaan räätälöidä, Samsungin viestinnästä kerrotaan.
Yhtiön mukaan ACR-ominaisuus on vapaaehtoinen ja käyttäjät voivat poistaa sen käytöstä milloin vain laitteen asetuksista.
– Samsung suhtautuu yksityisyyteen erittäin vakavasti – se on kaiken toimintamme keskiössä ja sitä käsitellään erittäin tarkkaan, jotta käyttäjät voivat saada parhaan mahdollisen katselukokemuksen pitäen samalla henkilökohtaiset tietonsa turvassa.
LG:n viestinnästä myönnetään Verkkouutisille, että sen älytelevisiot hyödyntävät ACR-ominaisuutta. Televisioiden asetuksista löytyy kohta, josta ACR-ominaisuuden saa otettua pois päältä.