Kiinalainen rahtilaiva Yi Peng 3 raahasi ankkuriaan merenpohjassa yli 150 kilometrin matkalta, kertoo The Wall Street Journal. Seurauksena Saksan ja Suomen ja Liettuan ja Ruotsin väliset tietoliikennekaapelit katkesivat. WSJ:n mukaan nyt tutkitaan sitä, onko Venäjältä satamasta lähtenyt kiinalaisalus toiminut Venäjän tiedustelupalvelun käskystä.
Nimettömänä pysyvä tapauksen tutkija kertoo lehdelle, että on erittäin epätodennäköistä, etteikö laiva huomaisi ankkurin putoamista ja sen raahautumista perässä tuntikausien ajan.
Laivan omistava Ningbo Yipeng Shipping on suostunut aluksen pysäyttämiseen kansainvälisille vesille. Yhtiö ei kuitenkaan kommentoinut WSJ:lle tapausta.
Lehden haastatteleman kahden tutkijan mukaan laiva tiputti ankkurinsa 17. marraskuuta noin iltayhdeksältä paikallista aikaa, mutta jatkoi matkaansa ja raahautuva ankkuri katkaisi ensimmäisen kaapelin Ruotsin ja Liettuan välillä pian tämän jälkeen. Tänä aikana myös laivan sijainnin ja nopeuden kertova AIS-järjestelmä kytkettiin pois päältä.
Satelliittidatan perusteella raahautuva ankkuri hidasti merkittävästi aluksen kulkua, mutta se jatkoi edelleen. Seuraavana päivänä noin kolmelta aamuyöllä ankkuri rikkoi Saksan ja Suomen välisen kaapelin.
Pian tämän jälkeen alus alkoi liikkua siksakkia, nosti ankkurinsa ja jatkoi matkaansa, jonka jälkeen Tanskan laivaston alus pakotti sen pysähtymään.
Jäljet aluksen rungossa ja ankkurissa sopivat tutkijoiden mukaan tapahtuman kuvaukseen.
– Ottaen huomioon leudon sään ja hallittavissa olevan aallonkorkeuden, todennäköisyys sattumalta tapahtuneelle ankkurin raahaukselle on minimaalinen, kertoo kansainvälistä merirahtia reaaliaikaisen datan perusteella seuraava asiantuntijayritys Kpler WSJ:lle laatimassaan analyysissä.
Tutkijat eivät ole toistaiseksi päässeet kuulemaan Yi Peng 3:n miehistöä. Kremlin tiedotusosastolta kommentoitiin WSJ:lle, että väite Venäjän osallisuudesta on ”absurdi”.
WSJ toteaa, että tuoreella tapauksella on yhtymäkohtansa viime vuoden lokakuun tapaukseen. Tuolloin kiinalaisen kaapelivauriosta epäillyn Newnew Polar Bear sallittiin kuitenkin jatkaa matkaansa Venäjän arktisille vesille.
Kiina on vedonnut Newnew Polar Bearin ja Balticconnectorin vaurion osalta vahinkoon.
Yi Peng 3:n tapauksessa alus kuitenkin pysäytettiin Tanskan laivaston avulla nopeasti ja alus on edelleen Kattegatin salmessa.
Vanhempi tutkija Benjamin L. Schmitt Pennsylvanian yliopistosta sanoo, että eurooppalaisten viranomaisten kannattaisi tutkia sitä, miksi Yi Peng 3:n käyttö on muuttunut täysin toisenlaiseksi tämän vuoden keväällä. Vuodesta 2019 maaliskuuhun 2024 alus operoi pelkästään Kiinan vesillä.
Viime keväästä alus alkoi kuljettaa venäläistä hiiltä ja muuta rahtia useista Venäjän satamista. Tällä hetkellä kyydissä on lannoitteita ja laiva lähti Laukaansuun satamasta määränpäänään Egypti.
– Vaikka tämä yksin ei tarjoakaan todisteita Venäjän osallisuudesta, perustavanlaatuinen muutos, että alus siirtyy operoimaan Venäjän satamista oltuaan vuosian pelkästään Kiinan vesillä, on avainasia, mitä Euroopan viranomaisten tulisi tutkia, Schmitt sanoo.