Apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen. LEHTIKUVA/VESA MOILANEN

Terveydenhuoltoon ei saa yhteyttä lain edellyttämällä tavalla

Oikeuskanslerinvirastoon on tullut useita aihetta koskevia kanteluita.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalaisen mukaan terveydenhuoltoon ei saa yhteyttä lain edellyttämällä tavalla. Hän kertoo tiedotteessa jatkavansa perusterveydenhuollon ajanvaraus- ja takaisinsoittojärjestelmien ja hoitoon pääsyn lainmukaisuuden seuraamista.

Puumalainen on pyytänyt aluehallintovirastoja toimittamaan viimeistään 31.5.2025 selvitykset yhteydensaannista ja takaisinsoittopalveluiden toiminnasta sekä odotusaikoja koskevien tietojen keräämisestä ja julkaisemisesta vuonna 2024 ja alkuvuodesta 2025.

Apulaisoikeuskansleri tutki omana aloitteenaan yhteydensaannin, ajanvarausten ja hoitoon pääsyn ongelmia terveydenhuollossa ja suun terveydenhuollossa. Oikeuskanslerinvirastoon on tullut myös useita aihetta koskevia kanteluita.

Apulaisoikeuskanslerin saamista selvityksistä kävi ilmi, että eri puolella Suomea oli vuosina 2021–2022 ilmennyt laajoja ongelmia terveydenhuoltolain edellyttämän välittömän yhteydensaannin toteutumisessa. Puhelinjärjestelmään kirjautuvia takaisinsoittopyyntöjä oli rajoitettu teknisesti, takaisinsoittoyrityksiä oli tehty vain yksi ja hoitoon pääsyn tilastotietoja oli jätetty julkaisematta. Ongelmia oli myös vielä vuonna 2024.

Yhteyden saanti on edellytys hoitoon pääsylle

Apulaisoikeuskanslerin mukaan terveydenhuollon järjestämistä koskevat aikarajat ovat velvoittavia säännöksiä, eivät tavoiteluontoisia kirjauksia.

– Näillä turvataan jokaiselle kuuluvaa perusoikeutta riittäviin sosiaali- ja terveyspalveluihin ja oikeutta elämään. Yhteydensaannin estyminen voi mahdollisesti johtaa tarpeellisen hoidon saamatta jäämiseen, mikäli henkilö ei syystä tai toisesta koe aiheelliseksi hakeutua suoraan päivystykseen tai soittaa hätänumeroon, Puumalainen toteaa.

Apulaisoikeuskanslerin mukaan yhteydensaannin kannalta olennaista on järjestää terveydenhuollossa käytössä olevien teknisten järjestelmien ja tiedonkeruun menetelmien toimivuus.

– Terveydenhuollossa tulee käyttää vain sellaisia puhelinpalvelujärjestelmiä, joiden tuottaman tiedon perusteella välittömän yhteydensaannin toteutumisesta voidaan jälkikäteen varmistua.

Apulaisoikeuskansleri kiinnitti huomiota myös terveydenhuoltoa koskevaan velvoitteeseen julkaista verkkosivuilla tiedot laissa säädettyjen enimmäisaikojen noudattamisesta.

– Näiden tietojen julkaiseminen on tärkeää sekä terveydenhuollon asiakkaiden oikeuksien, mutta myös terveydenhuoltoon kohdistuvan valvonnan toimivuuden kannalta. Aluehallintovirastojen tulee käyttää tarvittaessa tuntuviakin toimenpiteitä valvoessaan terveydenhuollon järjestämistä, Puumalainen toteaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)