Kiinan hallitus on investoinut valtavia summia eri puolille maata haarautuviin nopeisiin rautatieyhteyksiin.
Reilun vuosikymmenen aikana uusia ratoja on valmistunut lähes 50 000 kilometrin edestä. Presidentti Xi Jinpingin propagandassa suurnopeusjunat ja infrastruktuurihankkeet esitetään osana suurvallan nousua ja modernisaatiota.
Ekonomistien mukaan valtava rakennustahti kiinteistöalalla ja raideliikenteessä tarkoittaa sitä, ettei kasvua voida enää kauaa hakea valtiollisilla infrastruktuurihankkeilla.
Wall Street Journalin mukaan Kiina on käyttänyt yli 470 miljardia euroa uusiin raideyhteyksiin, juniin ja rautatieasemiin viimeisten viiden vuoden aikana. Maan kansallisen rautatieyhtiön velkataakka on tuhat miljardia euroa.
Nopeiden junayhteyksien käyttäjämäärät ovat jääneet usein vähäisiksi. Esimerkiksi Sichuanin maakunnassa sijaitsevassa Fushunissa tuhannelle henkilölle suunnitellussa odotussalissa oli hiljattain noin 20 matkustajaa.
Kiinan kannalta haasteena on, että nopeiden junayhteyksien ylläpito ja operointi on huomattavasti vaihtoehtoja kalliimpaa. Matkustajamäärät tuskin nousevat, sillä maan väestön ennustetaan kutistuvan 200 miljoonalla ihmisellä seuraavien kolmen vuosikymmenen aikana.
Massiivisia ratahankkeita arvostellut Jiao Tong -yliopiston tutkija Zhao Jian sanoo Kiinan hallituksen sivuuttaneen niihin liittyvät taloudelliset riskit. Hänen mukaansa olisi riittänyt, jos suurnopeusjunien verkosto olisi kattanut vain Kiinan tiheimmin asutut alueet.
Säästyneet rahat olisi voitu ohjata perinteisiin rautateihin, joilla pystytään kuljettamaan matkustajien lisäksi myös rahtia.