Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n toiminnanjohtajan Juha Häkkisen mukaan suuri osa myyntialan täyttymättömistä työpaikoista tarjoaa täysprovisiopalkkaa. Hän pitää tätä yhtenä syynä, miksi myyntialalla näkyy tilastoissa työvoimapulaa, eikä avoimiin työpaikkoihin löydy tekijöitä.
Häkkinen kirjoittaa asiasta Helsingin Sanomien mielipidesivuilla.
Häkkisen mukaan järjestö selvitti viime vuoden lopulla, miksi myyntialan työntekijät ja työpaikat eivät kohtaa.
– Provisiopalkka sinällään ei ole huonoa, ellei se näissä paikoissa yhdistyisi sellaiseen tuotteeseen tai palveluun ja ansaintalogiikkaan, jolla on vaikea elättää itseään, Häkkinen arvioi.
Hänen mukaansa yritysriski on näissä tapauksissa siirretty suurelta osin työntekijälle ja myös työ itsessään tehdään useimmiten vanhoin menetelmin.
– Ei siis ihme, että ”eniten pulaa näistä ammattilaisista” -tilastoissa myyntiedustaja on jatkuvasti kymmenen ensimmäisen joukossa.
– Myynti- ja markkinointialan työntekijävaje johtuu yhtäältä alan murroksesta ja digitalisaation osaajien kasvavasta tarpeesta ja toisaalta alan ammattilaisten haluttomuudesta ottaa vastaan surkeita, työehdoiltaan joskus lähes huijausta läheneviä työpaikkoja. Näihin työpaikkoihin ei yleensä haeta digiosaajia eikä niissä makseta alan käypiä palkkoja, Häkkinen kirjoittaa HS:ssa.