Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallitus on hyväksynyt työnatajaliitto Paltan kanssa lauantaina lauantaina 5.4. saavutetun neuvottelutuloksen. Neuvottelutuloksen sisällöstä ilmoitetaan kuitenkin vasta 11.4, kun työnantajaosapuolikin on sen ehtinyt käsitellä.
– Neuvottelut ovat olleet poikkeuksellisen vaikeat. On todella hyvä, että umpisolmumaisesta tilanteesta päästiin viimein eteenpäin, sanoo PAMin sopimusasiantuntija Markku Saikkonen.
PAM ja Palta ovat neuvotelleet asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimuksesta tammikuun puolestavälistä alkaen niin keskenään kuin valtakunnansovittelijankin johdolla. Neuvotteluratkaisun myötä peruuntuvat tiistaina alkavaksi ilmotiettu asiakaspalvelu- ja telemarkkinalan lakko.
Lakko olisi haitannut asiakasyritysten ulkoistamaa asiakaspalvelua., kuten esimerkiksi ajanvarauspalvelua, taksikeskusten työtä tai vaikkapa tulkkauspalvelua. Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan tehtävänkuvat vaihtelevat puhelinmyynnistä monen alan erityisosaamista ja luovaa ongelmaratkaisukykyä vaativaan asiakaspalveluun.