Sähköautot ovat jatkuvasti yleistymässä ja moni onkin miettinyt siirtymistä uuteen käyttövoimaan. Autoilun sähköistymiseen liittyy kuitenkin useita askarruttavia kysymyksiä. Talouselämä haastatteli alan ammattilaisia aiheesta.
Suomessa on tällä hetkellä noin 100 000 sähköautoa ja noin 11 000 julkista latausasemaa. Lukuun sisältyy hitaat ja nopeat laturit. Paljon puhutun laturiverkoston tilanne on paranemaan päin, mutta lisäkapasiteettia kaivataan jo kipeästi.
– Nykyinen kehitys ei riitä. Me tarvitsemme nopeasti lisää varsinkin pikalatauspisteitä, latausoperaattori Virran yhteiskuntasuhdejohtaja Eemil Rauma toteaa TE:lle.
– Sähköautoja ja ladattavia hybridejä tulee olemaan vuonna 2030 noin miljoona Suomessa, jolloin julkisia latauspisteitä tarvitaan lähes 100 000. Lisäksi raskaan kaluston latauspisteitä pitää asentaa paljon nopeammin, sillä muuten kuljetusyhtiöt eivät investoi kalustoon.
Urakka uusien latureiden saamiseksi on valtava, mutta Rauman mukaan se on täysin saavutettavissa.
Sähköautoihin liittyy myös paljon kysymysmerkkejä niiden arvonalenemaan liittyen. Moni pohtii, miten uuden auton arvo kehittyy ostohetken jälkeen. Yhtäältä polttomoottoriautojen myyntiarvo huolettaa yhä sähköistyvässä maailmassa.
– Norjassa käytettyjen polttomoottoriautojen myynti ei ole ongelma. Niitä on helppoa myydä. Mutta jos ihmiset ostavat uuden auton, he valitsevat sähköauton, koska ajattelevat sen olevan tulevaisuutta, kertoo norjalaisen automaahantuoja RSA:n toimitusjohtaja Frank Dunvold.
Dunvold ei olisi taloudellisessa mielessä huolissaan sähköauton ostamisesta.
– Uskon, että sähköauton ostaminen on turvallista taloudellisesti. Mutta joka vuosi polttomoottorit sekä hybridit aletaan nähdä yhä enemmän vanhana teknologiana ja niiden suosio laskee.
Viime aikoina uusien sähköautojen hinnat ovat laskeneet jopa rajusti. Alan asiantuntijan mukaan tämä johtuu ennen muuta tiukasta kilpailusta.
– Tietyillä merkeillä ja malleilla saattaa yhä olla hinnanalennuspaineita. Se perustuu enemmänkin markkinatilanteeseen kuin tekniikkaan. On pitänyt päättää myydäänkö alennuksella vai laitetaanko tehdas kiinni, sanoo leasingyhtiö Secto Automotiven toimitusjohtaja Matias Henkola.
Hän on muiden haastateltujen kanssa yhtä mieltä sähköautojen taloudellisuudesta jo ilman lisähinnanalennuksiakin.
– Tällä hetkellä kokonaistaloudellisin vaihtoehto on sähköauto.
Myöskään autojen akkujen kestävyys ei ole osoittautunut varteenotettavaksi ongelmaksi sähköistymiselle. Moni ajatteli sähköauton akun kestävän itse autoa kehnommin esimerkiksi pohjoisen kylmiä olosuhteita. Norjassa tämä huoli on todistettu turhaksi.
– Nyt vanhat Teslat ja Nissan Leafit ovat osoittaneet, että akku kestää yhtä kauan kuin autokin, norjalainen Dunvold kertoo.
Suomessa täyssähköautojen ensirekisteröinnit tuplaantuivat viime vuonna ja niiden osuus oli kolmannes uusista autoista. Uusia sähköautoja tilattiin viime vuonna TE:n tietojen mukaan noin 55 000. Tämä on vain puolet huippuvuosista.
RSA:n Frank Dunvold ei kuitenkaan pitäisi tilannetta huolestuttavana.
– Sähkö on ehdottomasti tulevaisuutta. Enkä usko, että kyse on sähköistymisen hidastumisesta vaan markkinoiden hidastumisesta.