Signaalihäirintää ja palvelunestohyökkäyksiä, kaapelirikkoja ja katkenneita kaasuputkia. Asiantuntijoiden mukaan Itämerestä on tullut etulinja, jossa ihmishengetkin voivat olla vaarassa, kertoo Ilta-Sanomat.
Kenraalimajuri Kim Mattssonin mukaan Itämeren tapahtumat ovat ottaneet hiljattain uusia kierroksia.
– Kaikki keinot ovat mahdollisia. Vuodessa on tapahtunut paljon asioita, jotka tuntuivat vuosi sitten siltä, että ne ovat jonkin kirjailijan seikkailukirjasta, hän sanoo.
Itämerestä on kehkeytymässä suurvaltapolitiikan näyttämö kahdesta syystä. Mattssonin mukaan Itämeri on keskeinen kulkuväylä sekä Venäjälle että alueen Nato-maille. Suuri osa Venäjänkin kaupankäynnistä ja öljykuljetuksista kulkee Itämerta pitkin.
Venäjä haluaa turvata omien merikuljetustensa sujuvuuden sekä oman ydinalueensa. Mattssonin mukaan Venäjälle olennainen on Murmanskin, Pietarin ja Moskovan akseli. Lisäksi se haluaa turvata Kaliningradin joukkojen huollon.
Toinen syy Itämeren jännitteisiin on se, että Nato ja Venäjä haluavat osoittaa omaa vaikutusvaltaansa. Mattssonin mukaan Venäjä tahtoo kiistää Naton herruuden alueella.
Hybridioperaatioiden osalta Itämerellä on nähty muun muassa sabotaaseja, signaalihäirintää ja palvelunestohyökkäyksiä. Mattssonin mukaan Venäjä valmistelee uusia hybridioperaatioita jatkuvasti.
Hän vertaa nykytilannetta 2000-luvun alkuun. Tuolloin Itämerta pystyi hänen mukaansa kutsumaan hyvin perustein kutsumaan maailman turvallisimmaksi mereksi, mutta nykytilasta Mattsson käyttää luonnehdintaa ”kauhun tasapaino”.
Myös Rajavartiolaitoksen meriturvallisuusyksikön päällikkö Mikko Hirven mukaan Itämeren turvallisuus on muuttunut huonompaan suuntaan.
Hirven mukaan suomalaisviranomaiset estivät viime syksynä Suomenlahdella neljä läheltä piti -tilannetta, jotka johtuivat Venäjän harjoittamasta gps-häirinnästä. Tilanteisiin liittyi öljyvahingon riski, sillä suurilla aluksilla oli kyydissään huomattava määrä polttoainetta.
Rajavartiolaitos valmistautuu myös välineellistetyn maahanmuuton leviämiseen merirajoille vaikkakaan tällä hetkellä ei ole viitteitä laittoman maahanmuuton leviämisestä merelle.
– Haluamme toisaalta koko ajan tehdä selväksi, että ei merialueilla ole minkäänlaista porttia kiertää maastorajaa, hän kertoo.
Itämeren turvallisuuden parantamiseksi on Hirven mukaan monia keinoja. Esimerkkejä ovat hyvä pakotepolitiikka, Venäjän varjolaivastoon puuttuminen, vielä entistä parempi tilannekuvan vaihto ja ylläpitäminen sekä parempi reagointivalmius öljynkeräykseen ja öljyonnettomuuden torjuntaan.