Tekoäly on aikamme suuria mullistajia. Yhtäältä sen vaikutusta perinteisille työpaikoille pelätään ja toisaalta siinä nähdään suurta potentiaali tuottavuuden kasvattamiseksi. Jopa 40 prosenttia työpaikoista tulee arvion mukaan kokemaan jonkinlaisia muutoksia. Talouselämä haastatteli asiantuntijoita aiheen tiimoilta.
Aalto-yliopiston strategisen johtamisen professori Jukka Luoman mukaan ylivoimaisesti yleisin tekoälysovellus suomalaisyrityksissä on jonkinlainen räätälöity chatbot, joka hoitaa esimerkiksi asiakaspalvelua. Edistyksellimpääkin tekoälyä olisi tarjolla, mutta sitä käytetään lähinnä Yhdysvalloissa.
– Amazon on kertonut modernisoineensa tekoälyn avulla ohjelmointikoodiaan ja säästäneen tällä tuhansia henkilötyövuosia. Kauppajätti Walmart on tarkistanut tekoälyn avulla yli 850 miljoonan tuotteen tuotetiedot, Luoma kertoo TE:lle.
Luoman mukaan tekoälyn käyttöönottoa voi verrata internetin käyttöönottoon.
– Kuten internetissä, myös tekoälyssä muutoksen logiikka tapahtuu niin, että tulee uusia yrityksiä, jotka haastavat vakiintuneet toimintamallit. Samaan aikaan vakiintuneiden yritysten pitää keksiä uusia toimintatapoja, ja asiakkaiden hyväksyä nämä tavat.
Konsulttiyhtiö Accenturen Suomen maajohtaja Susanna Takkunen sanoo, että kiinnostus tekoälyä kohtaan näkyy yritysten Accenturelta tilaamista palveluista.
– Aika paljon halutaan lisätä henkilöstön tietoisuutta tekoälyn mahdollisuuksista, yritysten johtoporras hakee myös tekoälystrategiaa. Fiilis on, että tuloksia haluttaisiin nähdä nopeasti, ja jos se ei ole mahdollista, suhtautuminen on vielä aika varovaista.
Accenturen globaalin selvityksen perusteella keskimäärin 40 prosenttia nykyään tehtävästä työstä muuttuu tekoälyn vaikutuksen kautta. Pankki- ja rahoitusalalla vastaava prosenttiluku voi nousta jopa 70:een.
– Tekoälyn tuoma muutos on hirvittävän nopea ja läpitunkeva. Se koskettaa meitä kaikkia, ja muutoksen vauhdissa pysyminen vaatii paljon yrityksiltä ja yritysten johdolta.
Uusia tekoälyä hyödyntäviä yrityksiä syntyy kevyemmän sääntelyn vuoksi todennäköisesti nopeammin Aasiaan ja Yhdysvaltoihin.
– Arvioni on, että todella innovatiivisia liiketoimintamalleja nähdään muutaman vuoden sisällä. Nämä tulevat todennäköisesti ensin Euroopan ulkopuolelta ja tämän jälkeen Euroopasta, Takkunen summaa.