Ruudut eivät todellisuudessa ole pienentyneet, vaan henkilöautot suurentuneet. Keskimääräinen nykyauto täyttää parkkiruudusta 40 prosenttia enemmän kuin vaikkapa 1990-luvun auto.
– 30 viime vuoden aikana henkilöautojen korin keskimääräinen pinta-ala on kasvanut yli neliömetrillä. Korin leveys on kasvanut keskimäärin noin 20 senttiä. 1990-luvun alussa henkilöautojen korin keskimääräinen pituus oli noin 4,3 metriä ja leveys noin 1,7 metriä. Nykyautojen vastaavat keskiarvot ovat noin 4,55 metriä ja noin 1,9 metriä. Lisäksi sivupeilit lisäävät leveyttä yhteensä noin 40 senttiä, EasyParkin pysäköintiasiantuntija Hanna Korpela kertoo.
Lukemat ovat kansainvälisistä autoalan tilastoista.
– Suomessa liikenteeseen rekisteröitävistä henkilöautoista tällä hetkellä yli 40 prosenttia on katumaastureita, joiden korin leveys tapaa olla 2 metriä. Tieliikennelain mitoituksen mukaan pysäköintiruudun leveyden tulisi olla 2,4 metriä ja pituuden 5 metriä. Kun katumaasturin korin leveys on 2 metriä ja sivupeilien yhteensä 40 senttiä, onhan siinä sihtaamista, Korpela jatkaa.
Ruudut ovat ysäriä
Parkkiruudut ovat säilyneet lähes samankokoisina 1990-luvulta lähtien. Uudetkin pysäköintihallien ja parkkipaikkojen ruudut ovat tehokkaan tilankäytön vuoksi useimmiten Liikenne- ja viestintäviraston kapean minimimitoituksen mukaisia.
– Jotta molemmilta puolilta saa oven kunnolla auki samanaikaisesti, se vaatii nykyautolla noin kolme metriä leveän parkkiruudun. Niin leveät ovat harvinaisuuksia, Korpela sanoo.
Pysäköintiruutujen suurentaminen jälkikäteen on hankalaa, sillä autopaikkojen lukumäärä on usein määritelty kaavoituksessa. Lisäksi parkkihalleissa seinät ja kantavat pilarit tulevat vastaan.
Sähköautot vauhdittavat ristiriitaa
Tilan suhteellinen väheneminen parkkiruuduissa myös näkyy peltivauriotilastoissa. Suomen parkkipaikolla kolisee päivittäin joka tunti Onnettomuustietoinstituutin mukaan viiisi kertaa. Noin 42 000 pysäköintialueilla sattunutta vahinkoa ja parkkeeratessa tullutta lommon oikaisua joudutaan korvaamaan autoilijoille vuosittain. Tuorein tilasto on vuodelta 2021.
– Yleisimmät ajoneuvovahingot tapahtuvat parkkipaikalla ja huomattavan usein kolhu syntyy siitä, että ovi osuu viereisen auton kylkeen. Nykyautojen ovet ovat rungon turvarakenteiden ansiosta painavampia kuin aiemmin ja kolaus jättää helposti jäljen naapurin autoon. Näin tapahtuu etenkin silloin, jos pysäköintipaikka on ahdas ja autot hyvin lähekkäin toisiaan, Korpela kertoo.
Autojen turvallisuuden lisääminen on kasvattanut automallien kokoa. Henkilöautojen suurentumiskehitystä vauhdittavat myös täyssähköautot, jotka tapaavat olla selkeästi kookkaampia kuin menneiden vuosikymmenten automallit.
Vähentynyt tila parkkiruuduissa tarkoittaa käytännössä, että auton ajaminen parkkiin on aiempaa hankalampaa. Sen peltivauriotilastokin osoittaa. Toisaalta autoilijoiden käytössä on nykyään teknologiaa, joka auttaa parkkeeraamisessa.
– Kapeat parkkiruudut ovat tietysti tehokasta kaupunkitilan käyttämistä. Osaltaan sen mahdollistavat pysäköintitutkat, kääntyvät sivupeilit sekä keula- ja peräkamerat, koska ne helpottavat ajamista. Pysäköintisovelluksen FIND-toiminto taas auttaa löytämään alueet, joissa todennäköisimmin on hyvin tilaa pysäköimiselle, Korpela toteaa.