Viime vuonna rekisteröitiin 74 072 uutta henkilöautoa. Tämä on 15,4 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus.
Joulukuussa rekisteröitiin 6 283 uutta henkilöautoa, joka on 8,3 prosenttia enemmän kuin edellisen vuoden joulukuussa.
Pakettiautoja rekisteröitiin koko viime vuonna 9 735 kappaletta, mikä on 11,7 prosenttia edellistä vuotta vähemmän. Pakettiautoja rekisteröitiin joulukuussa 778 kappaletta, mikä on 9,5 prosenttia vähemmän kuin edellisen vuoden joulukuussa.
– Vuosi 2024 on ollut haastava uuden auton kaupalle. Kuluttajien luottamus talouteen on ollut matalalla, eivätkä laskevat korot vielä ole näkyneet ostokäyttäytymisessä. Uusien henkilöautojen rekisteröinnit jäivät todella kauas viimeisen kymmenen vuoden keskiarvoisista vuosimyynneistä, peräti 30 prosenttia matalammalle tasolle. Pahin vaikuttaisi kuitenkin olevan ohi, sillä asiakastilaukset ovat olleet loppuvuonna 2024 reilun 14 prosentin kasvussa. Odotamme tämän perusteella vuodelle 2025 noin 10 prosentin kasvua ensirekisteröinteihin, kommentoi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala tiedotteessa.
Autoliikkeissä käytettyjen henkilöautojen kauppaa käytiin viime vuonna noin 5 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Täyssähköautojen osuus autoliikkeiden myymistä käytetyistä autoista kasvoi 5,4 prosenttiin edellisvuoden 3,8 prosentista.
Vuonna 2024 rekisteröitiin yhteensä 3 444 kuorma-autoa. Tämä on 12,8 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Sähkö- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen osuus ensirekisteröidyistä kuorma-autoista kasvoi merkittävästi, ja oli yhteensä 7,2 prosenttia vuonna 2024. Vuonna 2023 osuus oli 3,4 prosenttia. Vähäpäästöisten kuorma-autojen määrän kasvuun vaikutti sähkö- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki, joka päättyi vuoden 2024 loppuun.
Uusia linja-autoja rekisteröitiin viime vuonna 561 kappaletta, mikä on noin 125,3 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Linja-autojen rekisteröintimäärän kasvua selittää julkisten hankintojen suuri määrä viime vuonna.
Uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä noin puolet, 48 prosenttia, oli viime vuonna yritysten tekemiä. Yritysten ostamissa henkilöautoissa vähäpäästöisten autojen osuus korostui. Kaikista yritysten ostamista henkilöautoista 55,9 prosenttia oli ladattavia, joista täyssähköautoja oli 32 prosenttia ja ladattavia hybridejä 23,9 prosenttia. Työsuhdeautoissa täyssähköautojen osuus oli 44 prosenttia vuonna 2024.
Kaikista Suomessa ensirekisteröidyistä henkilöautoista ladattavia oli 49,6 prosenttia, joista 29,5 prosenttia täyssähköautoja ja 20,1 prosenttia ladattavia hybridejä.
– Ladattavien autojen määrä ylitti 10 prosentin rajan autokannasta vuonna 2024, ja työsuhdeautojen rooli tässä kehityksessä on ollut merkittävä. Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verokannustimen jatkuminen vuoteen 2029 asti on tarpeellinen piristysruiske autokaupalle, kommentoi Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio tiedotteessa.
Henkilöautojen ensirekisteröinneissä 46,4 prosentissa haltijan kotimaakunta oli Uusimaa. Uudellamaalla uusista autoista 33,1 prosenttia oli täyssähköautoja ja 21,8 prosenttia ladattavia hybridejä.
Muista manner-Suomen maakunnista ladattavien autojen osuus oli suuri myös esimerkiksi Pohjois-Pohjamaalla, jossa ladattavien täyssähköautojen osuus ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli 31,1 prosenttia ja ladattavien hybridien 18,6 prosenttia, Autoalan Tiedotuskeskus kertoo.