Verkkouutiset

Uusia BMW-henkilöautoja Bavaria Espoon autoliikkeessä 12. tammikuuta 2024. LEHTIKUVA/EMMI KORHONEN

Autokauppa ollut alamaissa koko 2020-luvun

Ensirekisteröityjen henkilöautojen määrä jäänee vuositasolla selvästi alle 80 000 ajoneuvon.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Henkilöautojen ensirekisteröintien määrä elokuussa on edelleen 16,3 prosenttia alempana kuin edellisvuoden vastaavana ajankohtana ja oli 6 548 kappaletta.

– Tammi-elokuussa 2024 ensirekisteröitiin yhteensä 50 905 henkilöautoa. Tämä on 16,7 prosenttia vähemmän vuoden 2023 tammi-elokuuhun verrattuna, Suomen Yrittäjien liikenne- ja kaupunkipolitiikan asiantuntija Sini Puntanen sanoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

– Suomessa ensirekisteröityjen henkilöautojen määrä on laskenut 2020-luvulla selvästi. Ensirekisteröityjen henkilöautojen määrä jäänee vuositasolla selvästi alle 80 000 ajoneuvon, kun viimeisen kymmenen vuoden vuosikeskiarvo on ollut 115 000 Manner-Suomessa ensirekisteröityä henkilöautoa, Puntanen ennakoi.

Hänen mukaansa ensirekisteröityjen henkilöautojen määrän lasku on nähtävissä EU:ssa laajemminkin.

– Vuosina 2020-2022 henkilöautojen ensirekisteröintien määrä laski EU-maissa, tosin viime vuonna 2023 nousua oli taas nähtävissä, Puntanen huomauttaa.

Elokuussa täyssähköautojen osuus ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli 29 prosenttia ja lataushybridien osuus 20 prosenttia

– Tammi-elokuussa 2024 ensirekisteröidyistä henkilöautoista noin 27 prosenttia oli täyssähköautoja, kun niiden osuus tammi-elokuussa 2023 oli noin 32 prosenttia. Lataushybridit ja täyssähköautot olivat vuoden 2024 alkupuoliskolla yhteensä noin 47 prosenttia ensirekisteröinneistä eli 23 911 ajoneuvoa, mikä oli reilut viisi prosenttia alhaisempi taso kuin edellisvuonna vastaavana ajankohtana, Puntanen toteaa.

Hänen mukaansa hallituksen veropäätökset eivät kaikilta osin kannusta sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintaan.

– Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verohuojennuksen jatkaminen on ollut kannustava ratkaisu. Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien ajoneuvoveron nosto sekä vanhojen autojen ajoneuvoveron alentaminen ovat sen sijaan ongelmallisia autokannan uusiutumisen ja päästötavoitteiden saavuttamisen näkökulmasta. Jossain vaiheessa myös sähköautoilla liikkumista tulee verottaa nykyistä enemmän, mutta ajoneuvoveropäätökset ovat olleet hidastuneen sähköistymiskehityksen vuoksi ennenaikaisia, Puntanen toteaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)