Autoliiton mukaan suunnitelmissa on samaa kaupunkilaisten ja vierailijoiden liikkumisen haittaamishenkeä kuin Esplanadin epäonnistuneessa kaistojenpoistokokeilussa.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta esittelee kaupunginhallitukselle tiistain kokouksessa 28.1. selvityksen liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähennyskeinoista. Selvityksen perusteella tehokkain liikenteen päästövähennyksiin johtava kaupungin päätösvallassa oleva toimenpide on ympäristövyöhyke, jonka alueella ajetaan vain päästöttömillä ajoneuvoilla.
Varsinaisia päätöksiä on luvassa lisäselvitysten jälkeen aikaisintaan seuraavalla, kevään kuntavaalien jälkeisellä valtuustokaudella.
Selvityksessä mainittu ympäristövyöhyke tarkoittaisi käytännössä polttomoottoriautojen käyttökieltoa. Vaikka sähköautojen osuus kasvaakin koko ajan, niin valtaosa Suomessa käytössä olevista henkilöautoista on polttomoottoriautoja vielä hyvin pitkään.
– Helsingissäkin auto on arjen mahdollistaja ja polttomoottorikielto vain eristäisi ja eriarvostaisi kaupunkilaisia ja haittaisi muualta Helsinkiin saapuvien liikkumista. Tällaisella päätöksellä ei vauhditettaisi sähköautojen myyntiä, vaan ajettaisiin palvelut ja niiden perässä olevat ihmiset muualle, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen arvioi tiedotteessaan.
Yhteensä 44 prosenttia helsinkiläisistä suhtautui kyselyssä myönteisesti tai erittäin myönteisesti mahdolliseen polttomoottoriautoilla ajamisen rajoittamiseen. Kantakaupungin alueella myönteisiä oli puolet vastanneista. Helsingissä on reilut 300 liikennekäytössä olevaa autoa tuhatta asukasta kohden.
– Jos autottomilta kysyy, pitäisikö autoilua rajoittaa, niin vastaus on todennäköisesti sama kuin jos kysyttäisiin, pitäisikö naapurilta kerätä enemmän veroja. Jos kysyy rajoituksista kantakaupungissa asuvilta tai asioivilta polttomoottoriautoilijoilta, niin vastaus saattaa olla erilainen, Nieminen toteaa.
Liikenteen ja erityisesti henkilöautoilun päästöt vähenevät koko ajan ja autokantaa uudistamalla voidaan päästöjen vähenemistä kiihdyttää entisestään. Helsingissä on jo nyt suuri osa Suomen täyssähköautoista. Polttomoottorikielto ei toisi autoa tarvitseville enempää rahaa vaihtaa uuteen autoon.
– Näyttää siltä, että vaalikampanjointi on jo alkanut. Uusien asuinalueiden kadunvarsipysäköinnin vähentäminen, Esplanadin epäonnistunut kaistojenpoistokokeilu, Lönnrotinkadun hyödyttömäksi osoittautunut nastarengaskielto, suunnitelmat muuttaa sisääntuloväylät bulevardeiksi ja monet muut toimet kielivät Helsingin autoiluvastaisuudesta. Se on hyvin erikoista, sillä Helsingissäkin ihmiset tarvitsevat autoa ja elinkeinoelämä autoilevia asiakkaita sekä työntekijöitä, Nieminen sanoo.