– Molemmat tekivät upean ja tyylikkään kampanjan ja kiihkeimmät kannattajatkaan eivät juurikaan ylilyönteihin ymmärtääkseni lähteneet. Käytiin kampanja, joka oli molempia ehdokkaita kunnioittava ja arvostava ja hyvä niin, pitkän linjan kokoomuspoliitikko, kansanedustaja Ben Zyskowicz summaa presidentinvaalin Verkkouutisille.
Alexander Stubb oli saamassa 52,1 prosentin kannatuksen presidentinvaalin toisella kierroksella, kun äänistä oli laskettu 89 prosenttia. Pekka Haavisto oli jäämässä 47,9 prosenttiin.
– Ei tarvitse katsoa edes ihan Amerikkaan saakka, mutta monesti tällaisissa kiihkeissä vaalitilanteissa kampanjointi on joskus aika epäasiallista ja sellaista ei juuri nyt nähty, Zyskowicz sanoo.
Presidentinvaalin loppusuoran aikana ei ainakaan kärkiehdokkaiden kannatuksessa nähty suuria muutoksia. Mediassa pieniinkin liikkeisiin reagoitiin kuitenkin näkyvästi. Sosiaalisessa mediassa arvioitiin toisinaan kiivaastikin eri medioiden otsikko- ja kuvavalintoja ehdokkaista.
Ben Zyskowicz sanoo tiedotusvälineiden toimivan ”omien lainalaisuuksiensa mukaan”.
– Media koki tehtäväkseen tuoda esiin eroja. Media koki tehtäväkseen viimeisten gallupien valossa korostaa sitä, että tilanne tiukkenee mieluummin kuin sitä, että Alexander Stubb näyttää edelleen olevan voitolla. Tällaiset vähän niin kuin tilannetta dramaattisemmin arvioivat näkökulmat kuuluvat jotenkin siihen median omaan logiikkaan.
Jonkun ehdokkaan suosimisesta tässä ei Zyskowiczin mukaan kuitenkaan ollut kyse.
– Olen sen verran pitkään ollut mukana, että suhtaudun tällaisiin arvioihin aika viileästi. Ajattelen ehkä vähän sinisilmäisestikin, että toimittajilla on omia asenteitaan ja arvojaan, mutta siltikin uskon, että journalismissaan he pyrkivät toimimaan mahdollisimman riippumattomasti.