Istuntotauolta palanneessa eduskunnassa puhuttiin tiistaina oikeusasiamiehen vuosikertomuksesta.
Kokoomuksen Ben Zyskowiczin mukaan koulujen kännykkäkieltojen ongelmien taustalla on apulaisoikeusasiamiehen 2020 tekemä ratkaisu ”Kännyköiden pois kerääminen koulussa”.
– Tämä ei ole teoriaa, vaan virkamieskäytännössä, koulujen käytännössä, jossa oikeusasiamiehen sana on tietysti laki, koska hän on ylin laillisuusvalvoja, on lähdetty siitä, että kun säädetään rajoituksia oppilaiden oikeuksille käyttää kännykkää tunneilla tai välitunneilla niin kyseessä on perusoikeusrajoitus, Ben Zyskowicz sanoi.
Zyskowicz esitteli hallitusneuvoksen lausuman todisteeksi ja osoitukseksi siitä, että oikeusasiamiehen ratkaisu ei ollut ”mitään teoriaa”. Opetus‑ ja kulttuuriministeriön hallitusneuvos Marjaana Larpa sanoi Ylellä 7. elokuuta 2023, että ”puhelimen käytön rajoittamiseen liittyvät perusoikeudet, jotka kuuluvat aikuisten lailla lapsillekin. …Oppilaan puhelin kuuluu lapsen omistusoikeuden piiriin. Siihen liittyy myös sananvapauden ja yksityiselämän suojan yksityiskohtia. Rajoittamisessa joudutaan tekemään eri oikeuksien välistä punnintaa. …Lapsen perusoikeuksia voidaan rajoittaa vain, jos ei löydy vähemmän puuttuvaa keinoa”.
– Eli: kun rajoitetaan lapsen oikeutta käyttää kännykkää oppitunnilla tai koulussa, niin kyseessä on perusoikeusrajoitus. Tämä on järjetön tulkinta, Zyskowicz totesi.
– Onko lapsella joku perusoikeus, perustuslaillinen oikeus, käyttää kännykkää tunneilla tai perustuslaillinen oikeus käyttää kännykkää yleensä koulussa, vaikka välitunneilla?
– Siis tämä on aivan järjetön tulkinta, ja tämä on hyvä osoitus siitä, miten meidän, siis Suomessa, vallitseva doktriini siitä mikä on perusoikeusrajoitus, jolloin tulee harkittavaksi tämä perusoikeus vastaan perusoikeus ‑punninta ja nämä yleiset perusoikeuksien rajoitusedellytykset, tämä vallitseva doktriini ja tulkinta on aivan ylikireä. Sanon, että se on osin naurettava, vääristynyt, hän jatkoi.
Kansanedustaja toivoi hallitukselta lakiesitystä, jossa kouluille itselleen järjestyssäännöissä annetaan oikeus määrittää sitä koulua koskevat pelisäännöt. Toiseksi hän toivoi, että ”jos tämä hallituksen esitys tulee lausunnolle oikeusasiamiehen kansliaan, niin te ette tällä kertaa noudattaisi tällaista ylikireätä perusoikeustulkintaa”. Zyskowicz kaipasi myös kansainvälistä vertailua.