Santander selvitti, kuinka paljon autoiluun käytetään rahaa, kuinka monia kiinnostaisi sähköautoilu kustannussyistä, ja mikä autoilun kuluissa harmittaa eniten.
Santanderin YouGovilla teettämässä tutkimuksessa 800 autoilijalta kysyttiin, kuinka paljon heille kertyy vuodessa autoilun kuluja, joita ovat esimerkiksi polttoaine tai sähkö, huollot ja korjaukset, verot ja vakuutukset.
Alle tonnilla vuodessa autoilee 13 prosenttia vastaajista. Sama määrä vastaajia ilmoitti, ettei tiedä, paljonko heillä kuluu rahaa vuodessa. Kolmasosa käyttää autoiluun 1 000–2 000 euroa ja toinen kolmasosa 2 000–4 000 euroa vuodessa.
Sähköautoilun pienemmistä kustannuksista polttomoottoriautoiluun verrattuna puhutaan paljon, ja Santanderin tutkimuksessakin tämä ero tuli esiin. Viime vuoden aikana kaikkien vastaajien mukaan eniten autoilukuluissa on kasvanut polttoaineen tai sähkön hinta. Vähiten muutosta tai kasvua ovat huomanneet täyssähkö- ja hybridiautoilijat.
Vastaajista 60 prosenttia oli havainnut selvää tai jonkinlaista kasvua huolto- ja korjauskustannuksissa, mutta sähköautoilijoilla kasvu oli vähäisintä tai he olivat huomanneet eniten jopa kulujen pienentymistä.
Sähköautoilijoilla on vähiten harmituksen aiheita
Autoilun kustannuksissa vastaajia harmitti selkeästi eniten polttoaineen tai sähkön hinnan nousu. Sen nimesi kaikista vastaajista 45 prosenttia, mutta täyssähköautoilijoista vain 12 prosenttia.
Toisena harmituslistalla oli verotus (16 %) ja kolmantena korjauskulut (14 %). Viidesosaa sähköautoilijoista ei ota päähän mikään kyselyssä luetelluista autoilukustannuksista.
Sähköautoilijoille harmittavin kustannus on verotus. Heistä 38 prosenttia valitsi sen, kun muiden autojen kohdalla se ärsytti vain 12–28 prosenttia vastaajista. Pienin harmituksen aihe heille oli korjauskulut (4 %), joka pänni huomattavasti enemmän muita autoilijoita.
– Sähköautoilijoiden verotusharmitukseen on saattanut vaikuttaa aiemmin käyty keskustelu täyssähköisten työsuhdeautojen verokannusteesta luopumisesta. Onneksi tästä ideasta luovuttiin ja hallitus linjasi kehysriihessään, että täyssähköisten työsuhdeautojen verokannustetta jatketaan vuosina 2026–2029, toteaa Santanderin toimitusjohtaja ja kaupallinen johtaja Kari Kauppinen.
Nuorempia kiinnostaa sähköautoilu kustannussyistä
Santanderin viime syksyn kuluttajakyselyssä tärkein syy omistaa sähköauto tai harkita sen hankintaa oli ajamisen edullisuus. Näin kertoi lähes 70 prosenttia vastaajasta.
Nyt kysyttiin, olisitko kiinnostunut vaihtamaan autosi sähköautoon autoilukustannusten pienentämiseksi. Kolmannes vastaajista kertoi olevansa erittäin tai melko kiinnostunut. Innokkaimpia ovat 18–29-vuotiaat, joista yli puolet vastasi kyllä.
Vähiten ajatuksesta innostuvat yli 60-vuotiaat, joista viidennestä kiinnostaisi vaihtaminen. Nykyisin hybridillä ajavia sähköautoilun edullisuus kiehtoo eniten, sillä puolet heistä on erittäin tai melko kiinnostunut vaihdosta.
Taloustilanne lykkää auton korjausta
Neljäsosa vastaajista kertoi, että on siirtänyt auton korjausta viime aikojen epävakaan taloustilanteen takia. Eniten lykkääjiä on 18–29-vuotiaissa, yli kymmenen vuotta vanhalla autolla ajavissa sekä bensa- ja dieselautoilijoissa.
– Autoiluun kuluu rahaa, ja monilla se on ollut viime aikoina tiukassa esimerkiksi hintojen ja korkojen nousun takia. Hyväkuntoinen auto on kuitenkin tärkeä niin turvallisuuden kuin ajomukavuuden kannalta, joten korjauksen lykkäämiseen ei kuitenkaan tulisi ryhtyä, Kauppinen sanoo.
YouGovin Santanderille toteuttamaan kyselyyn vastasi 802 yli 18-vuotiasta suomalaista, jotka ajavat autolla (muulla kuin työsuhde- tai leasing-autolla) ainakin joskus. Vastaajista 64 prosenttia ajaa bensa-autolla, 21 prosenttia dieselillä, 13 prosenttia hybridillä tai täyssähköautolla.