Katja Taimelan mielestä hallitus käyttää uusia pienimuotoisen ja sivutoimisen taksiliikenteen tarjoamia mahdollisuuksia myyntivalttina.
– Aito riski on taksiliikenteen valuminen suurille yrityksille nykyisen pienyrittäjävaltaisen taksiliikenteen sijaan. Kiintiöistä vapautettujen taksilupien siirtäminen yhtiöille auto- ja kuljettajakohtaisuudesta helpottaa alan keskittymistä alueittain ja yhdistettynä vapaaseen hinnoitteluun, lisää riskiä hintatason noususta, vaikka puheenvuorot ovat olleet täysin toisen suuntaiset. Sievästä ja pienestä voi tulla suurta ja kallista, Taimela epäilee.
Hän toteaa, että suomalainen taksijärjestelmä on tähän asti ollut laadukas, kuljettajilta vaadittu paikallistuntemus ja kielitaito ovat varmistaneet tasaisen palvelun koko maassa turvallisuusnäkökohtia unohtamatta.
– Näistä vaatimuksista luopuminen tulee näkymään myös asiakkaiden saamassa palvelussa. Asemapaikkavelvoitteesta luopuminen tulee omalta osaltaan ohjaamaan taksipalveluita suurempien asiakasvirtojen äärelle, Taimela toteaa.
Kuten ministerikin totesi tiedotustilaisuudessa, hän toivoo, että maaseudun päivystävät henkilökuljetuspalvelut kiinnostavat paikallisia nuoria pienimuotoiseen liiketoimintaan. Uudistuksen toteutuessa, kansalaisten kannattaa olla valppaana minkälaiseen taksiin hyppää.
– Taksijärjestelmää, kuten kaikkea muutakin on hyvä kehittää, mutta tässä esityksessä jätettiin viranomaisille liian vähän mahdollisuuksia puuttua markkinoihin.
Taimele huomioi myös, että perussuomalaisten puheenjohtaja, ulkoministeri Timo Soini kumosi Anne Bernerin esitykseen heti tuoreeltaan.
– Miksi pyytää lausuntoja esityksestä, joka ei ole kaikkien hallituspuolueiden hyväksymä? Pääministeri Juha Sipilä (kesk.), mitä hallituksessa oikein on sovittu ja onko hallituspuolueiden ministereiden erimielisyys tämän hallituksen työtapa?, Taimela kyselee.