Kirjakaupoissa myynti kiihtyy isänpäivästä ja saavuttaa huippunsa joulukuun puolivälissä. Black Fridayn merkitys vaihtelee alan sisällä. LEHTIKUVA/ANTTI AIMO-KOIVISTO

Black Friday kasvattaa erikoiskaupan odotuksia

Black Friday-kampanjoiden merkitys vaihtelee suuresti erikoiskaupan eri toimialoilla.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Erikoiskaupan liitto Etu ry:n mukaan marras-joulukuu on monille erikoiskaupan toimialoille ja yrityksille vuoden tärkein sesonki. Erityisesti elektroniikka- ja kodintekniikkakaupassa marraskuun loppu on vilkasta myyntiaikaa.

– Black Friday on toimialan suurimpana yksittäisenä sesonkina erittäin merkittävä, vaikka sen kasvu ei enää jatkukaan yhtä vauhdikkaana kuin takavuosina. Alun perin Black Friday verotti etenkin perinteisen joulukaupan kysyntää, mutta viime vuosina myös joulumyynnin merkityksen on voinut jälleen nähdä kasvavan, kertoo Elektroniikka ja -kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry:n toimitusjohtaja Taina Luukkainen.

Luukkaisen mukaan joululahjalistojen kärjessä ovat tänä jouluna älypuhelimet, älykellot, kuulokkeet ja televisiot, joita hankitaan etenkin ensi vuoden HD-siirtymää ajatellen.

– Myös kodinkoneet, kuten airfryerit ja robotti-imurit, ovat tänä vuonna erityisen kysyttyjä, Luukkainen lisää.

Kirjakauppojen Black Friday starttaa uunituoreilla Finlandia-palkituilla kirjoilla

Kirjat ovat perinteisesti yksi suosituimmista joululahjoista vuodesta toiseen. Kirjakaupoissa myynti kiihtyy isänpäivästä ja saavuttaa huippunsa joulukuun puolivälissä. Black Fridayn merkitys vaihtelee alan sisällä.

– Osalla toimijoista merkittävä, osalla ei juurikaan. Vaihtelee paikkakunnittain ja yrityksittäin, kommentoi Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Laura Karlsson Black Fridayn merkitystä kirjakaupoille.

– Tässä sesongissa odotamme erityisesti Finlandia-palkittujen ja muiden kiinnostavien uutuuksien menestyvän, Karlsson lisää.

Kiinnostus terveyteen ja hyvinvointiin näkyy

Terveystuotepuolella Black Friday on lisännyt merkitystään viime vuosina. Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton toiminnanjohtaja Mika Rönkön mukaan alan yritykset ovat lisänneet kampanjoita ja tarjouksia Black Fridayn yhteydessä.

– Vaikka perinteisesti alennusmyynnit ovat painottuneet elektroniikkaan ja muotiin, kuluttajat ovat yhä enemmän kiinnostuneita hyödyntämään tarjouksia myös hyvinvointituotteissa. Tänä vuonna odotamme erityisesti hemmottelu- ja kauneustuotteiden, luonnonkosmetiikan ja terveellisten jouluherkkujen olevan kysyttyjä, Rönkkö kertoo.

Kaikilla erikoiskaupan toimialoilla Black Fridayn rooli ei ole yhtä merkittävä.

– Rakentamisen ja remontoinnin iso sesonki on keväällä ja kesällä. Kuitenkin erityisesti sisustamiseen ja sisäpintoihin keskitytään syksyllä. Black Friday ei ehkä näyttele ihan yhtä suurta roolia kuin monella muulla toimialalla, mutta kyllä hyvät tarjoukset toimivat aina, kertoo Rakennus- ja sisustustarvikekaupan yhdistys RASI ry:n toimitusjohtaja Minna Liuksiala.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)