Black Week ja Black Friday -ostospäivän mainontaa. LEHTIKUVA/ANTTI AIMO-KOIVISTO

Black Fridayn feikkialennusten määrä nousi yli kahdeksaan prosenttiin

Hintojen keskimääräinen lasku oli Black Fridayna 4,4 prosenttia.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Keinotekoisten alennusten määrä nousi tämän vuoden Black Fridayna viime vuoteen verrattuna. Tämä siitä huolimatta, että 1.1.2023 voimaan astuneella alennusmyyntilain muutoksella on pyritty hillitsemään harhaanjohtavaa aleilmoittelua.

– Feikkialennusten määrässä oli nähtävissä nousua koko Black Weekin ajan, ja lopullinen luku asettui 8,1 prosenttiin. On tietysti kuluttajien kannalta harmittavaa huomata, että luvussa on nousua viime vuoden Black Fridayhin verrattuna. Aggressiivisen aleilmoittelun keskeltä voi olla vaikea löytää aidosti parhaat alennukset, Hintaopas.fi-palvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kommentoi.

Eniten keinotekoisia alennuksia nähtiin muun muassa älysormuksissa, huovissa ja vilteissä, aurinkolaseissa sekä hiustenhoitotuotteissa.

– Ilahduttavaa kuluttajien kannalta oli, että Black Fridayna erittäin suositussa elektroniikkakategoriassa keinotekoisia alennuksia nähtiin verrattain vähän. Iso syy tähän on varmasti toimialan kova hintakilpailu, Matinvesi-Bassett huomauttaa.

Hinta laski yhteensä 41 prosentilla tuotteista marraskuun 1. päivään verrattuna. Samalla hinta nousi 27 prosentilla tuotteista marraskuun alkuun nähden.

– Hieman yli viidenneksellä kaikista tuotteista hinta laski enemmän kuin kymmenen prosenttia, ja näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli 22. Tuo luku on hieman suurempi kuin viime vuonna. Tarjolla oli siis jälleen paljon todella hyviäkin tarjouksia, Matinvesi-Bassett kertoo.

Kaikkiaan 13 prosenttia tuotteista oli saatavilla Black Fridayna vuoden tähän asti alimpaan hintaan. Noin 87 prosenttia tuotteista on siis ollut mahdollista ostaa edullisemmalla hinnalla jossain kohti tätä vuotta.

Suurin aleprosentti kaiuttimissa, robottipölynimuri suosituin tuote

Parhaat keskimääräinen alennukset nähtiin tämän vuoden Black Fridayna käyttöelektroniikassa, kuten kaiuttimissa, kuulokkeissa ja televisioissa.

– Kaiuttimien hinnat laskivat keskimäärin 12 prosenttia, ja vähintään kymmenen prosentin alessa olleiden kaiuttimien hinta putosi peräti 28 prosenttia. Nuo ovat aiempiin vuosiin nähden todella hyviä alelukemia, Matinvesi-Bassett kertoo.

Black Fridayn suosituin yksittäinen tuote oli Hintaoppaassa Samsungin robottipölynimuri. Perinteisesti kärkipaikkaa on pitänyt uusin Playstation-pelikonsoli.

Suosituimpia tuotekategorioita olivat matkapuhelimet, kuulokkeet, televisiot, robottipölynimurit ja hajuvedet.

– Matkapuhelimet olivat viime vuoden tapaan Black Fridayn suosituin kategoria, ja puhelimissa nähtiin myös hyviä alennuksia. Noin neljänneksellä matkapuhelimista hinta laski nimittäin Black Fridayna enemmän kuin kymmenen prosenttia, Matinvesi-Bassett lisää.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)