Keskustelu mahdollisesta polttomoottoriautojen kieltämisestä käy Helsingissä kuumana. Kaupunkiympäristön toimialan apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr.) sanoi lauantaina Helsingin Sanomissa kannattavansa ympäristövyöhykkeiden perustamista, jotta autoilun sähköistyminen vauhdittuisi. Ympäristövyöhykkeellä vain sähköautolla ajaminen on sallittua.
Kokoomuksen pormestariehdokas ja Helsingin apulaispormestari Daniel Sazonov sanoo HS:lle, että vihreät yrittää ujuttaa polttomoottoriautojen kieltoa Helsinkiin.
– Tavoite on, että kaupunkilaisten jokapäiväinen arki sujuu, eikä sitä helpoteta ujuttamalla täysin ennenaikaista ja ideologista polttomoottorikieltoa, Sazonov sanoo.
Hänen mukaansa autokielto ei ”ole tästä maailmasta”. Hybridejä tai täyssähköautoja on tällä hetkellä reilut 20 prosenttia Helsingin autokannasta.
– Yrittävätkö vihreät jakaa helsinkiläiset kahteen kastiin? Ovatko he sitä mieltä, että joiltakin helsinkiläisilta pitäisi sulkea pääsy ydinkeskustaan? kysyy Sazonov.
Kaupungissa on valmistunut selvitys, joka ehdottaa, että ympäristövyöhykkeitä voisi laajentaa asteittain. Ensin vyöhyke tulisi kantakaupunkiin pois lukien satamien liikenne. Selvityksen mukaan vuonna 2030 vyöhykkeiden tulisi jo kattaa mahdollisimman laaja alue, jotta liikenteen päästöt saadaan kuriin.
Sinnemäen mukaan rajoitusvyöhyke voisi tulla voimaan 2035. Hän sanoo, että suuri osa helsinkiläisistä odottaa kaupungilta ilmastotoimia ja polttomoottoriautojen kielto on yksi harvoista kaupungin päätösvallassa olevista keinoista. Ympäristövyöhykkeitä on jo monissa Euroopan kaupungeissa.