Traficomin tarkastajat havaitsivat Eagle S -aluksen satamavaltiotarkastuksessa 32 puutetta. Puutteista kolme oli niin vakavia, että ne johtivat aluksen pysäytykseen. Puutteet liittyivät aluksen paloturvallisuuteen, navigointilaitteiseen ja pumppuhuoneen tuuletukseen.
Aluksella ei saa operoida ennen kuin havaitut vakavat puutteet on korjattu.
– Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala panostaa Itämeren turvallisuuden pitkäjänteiseen parantamiseen yhteistyössä muiden viranomaisten ja rannikkovaltioiden kanssa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin suorittama satamavaltiotarkastus on tästä konkreettinen esimerkki: jos ongelmia havaitaan, niihin puututaan, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) tiedotteessa.
Satamavaltiotarkastuksessa tarkastetaan, että alus täyttää sitä koskevien kansainvälisten yleissopimusten vaatimukset. Traficomin tarkastajat tarkastivat aluksen teknisen kunnon, ympäristöasiat, asiakirjat ja dokumentaation sekä miehistön olosuhteet aluksella.
Tarkastukseen sisältyi myös harjoituksia, joilla varmistettiin miehistön ja laitteistojen toiminta. Ennen kuin alus voi jatkaa matkaansa, Traficomin tulee tarkastaa, että pysäytykseen johtaneet puutteet on korjattu.
Suomi vaikuttaa merenkulun turvallisuuden parantamiseksi
Suomi on 11.12.2024 alkaen pyytänyt vakuutustietoja Itämerellä purjehtivilta säiliöaluksilta. Vakuutuksia kysytään Suomen talousvyöhykkeellä kaikilta Venäjältä tulevilta raakaöljyä ja öljytuotteita kuljettavilta säiliöaluksilta.
Suomi vaikuttaa merenkulun turvallisuuden puolesta useilla eri foorumeilla, kuten EU:ssa, Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä (IMO) ja Euroopan meriturvallisuusvirastossa (EMSA).
– Suomi tekee aktiivisesti kansainvälistä vaikuttamistyötä, jotta Itämeren turvallisuutta voidaan parantaa. Itämeri on Suomen huoltovarmuuden kannalta merkittävä, ja yhteistyöllä voimme varmistaa, että se pysyy merenkululle turvallisena, Ranne sanoo.
Kuluneen vuoden aikana Suomi on pitänyt EMSA:ssa esillä Itämeren tilannetta eurooppalaisen öljyntorjuntavalmiuden osalta. Suomen tavoitteena on, että EMSA avaa tarjouskilpailun eurooppalaisin varoin rahdatusta öljyntorjunnan valmiusaluksesta pohjoiselle Itämerelle.
Lisäksi Suomi allekirjoitti 16.12.2024 niin sanottua varjolaivastoa koskevan julkilausuman. Julkilausuman allekirjoittivat Suomen lisäksi Tanska, Viro, Saksa, Islanti, Latvia, Liettua, Hollanti, Norja, Puola, Ruotsi ja Iso-Britannia.