– Kuluttajien luottamusindikaattorin saldoluku oli syyskuussa -8,1. Elokuussa saldoluku oli -7,2 ja samoin heinäkuussa. Vuotta aiemmin syyskuussa kuluttajien luottamus sai arvon -11,5, ja pitkän aikavälin keskiarvo on -2,6.
– Talouden hienoisesta kasvusta ja korkojen laskusta huolimatta kuluttajien luottamus on kadoksissa, Suomen Yrittäjien ekonomisti Petri Malinen sanoo.
– Kuluttajien näkemykset oman taloutensa nykytilasta ovat vaisut ja heikkenivät lievästi. Samaan aikaan myös odotukset oman talouden tulevaisuudesta laskivat. Kun tähän liittää synkkänä pysyneet näkemykset yleisestä työttömyyskehityksestä, ei tulos yllätä, Malinen jatkaa.
Hän arvioi, että arvonlisäveron yleisen kannan nosto näyttää pelästyttäneen kuluttajat, joten rahankäyttöaikeita kulutukseen oli syyskuussa niukasti.
– Heikko kulutuskysyntä vaikuttaa suoraan yritysten kykyyn palkata työvoimaa, mikä vähentää avoimien työpaikkojen määrää ja kohonneesta työttömyydestä uhkaa tulla pidempiaikainen ilmiö.
– Kuluttajat pitivät ajankohtaa edelleen epäedullisena asunnon ostamiselle. Laskeneet korot eivät toistaiseksi ole kyenneet sulattamaan jäätyneitä asunnon ostoaikeita eloon, Malinen pohtii.
Yritysten odotukset epäselvät
Malinen huomioi, että yritysten luottamus tulevaan on edelleen Suomessa alavireisempi kuin muualla Euroopassa.
– Syyskuussa yritysten luottamus heikkeni teollisuudessa, mutta korjautui vähittäiskaupassa synkän elokuun jälkeen. Rakentamisessa ja palveluissa tilanne säilyi ennallaan. Luottamus on selvästi pitkän aikavälin keskiarvoa heikompaa.
– Tuoreimpien lukujen valossa loppuvuodesta on tulossa hyvin vaisu. Lohtua tilanteeseen tuo ainoastaan pk-yritysten näkymien kirkastuminen. Tuoreimman Pk-yritysbarometrin mukaan pk-yritysten luottamus tulevaan vahvistui selvästi, Malinen sanoo.
Hänen mukaansa synkästä syksystä kertoo myös Euro-alueen teollisuuden ostopäällikköindeksin heikkeneminen, joka oli ennakoituakin suurempi.
– Tässä tilanteessa meidän taloudellemme ei ole odotettavissa nopeaa vetoapua euroalueeltakaan, toteaa Malinen.