Usean yhdysvaltalaisyliopiston professorit ovat huolissaan yliopisto-opiskelijoista, jotka eivät kykene lukemaan kokonaisia kirjoja. Columbian yliopiston humanististen tieteiden professori Nicholas Dames kuvaili The Atlantic -lehdelle muutoksen tapahtuneen viimeisen vuosikymmenen aikana. Opiskelijat ovat hänen mukaansa hämmentyneitä siitä, että heidän tulisi lukea useita kokonaisia kirjoja lukuvuoden aikana.
Jopa huippuyliopistoihin saapuu Damesin ja hänen kollegoidensa mukaan opiskelijoita, jotka eivät ole valmiita lukemaan kirjoja. Muutama vuosikymmen sitten hänen opiskelijansa kykenivät lukemaan monimutkaisia teoksia, kuten ”Rikos ja rangaistus”, vain viikossa ja seuraavalla viikolla taas uuden, haastavan teoksen. Nyt opiskelijat eivät kykene samaan.
Opiskelijoiden kielitaito ja sanavarasto ovat myös suppeampia kuin ennen. Georgetownin englanninkielen laitoksen puheenjohtaja Daniel Shore sanoo, etteivät opiskelijat välttämättä pysty lukemaan edes sonetteja – 14 säettä sisältäviä runoja.
Yhtenä selityksenä pidetään älypuhelimien ja sosiaalisen median yleistymistä: opiskelijat eivät ole tottuneet tylsyyteen, jota haastaviin teksteihin perehtyminen toisinaan vaatii. Toisaalta myös vaatimustaso alemmilla asteilla on laskenut eivätkä oppilaat enää tiedä, miten kirjoja tulisi lukea, Dames sanoo.
Yhä useammin kokonaiset teokset on korvattu otteilla tekstistä. EdWeek Research Centerin vastikään julkaiseman tutkimuksen mukaan vain 17 prosenttia kyselyyn osallistuneista 300 opettajasta sanoi opettavansa ensisijaisesti kokonaisia tekstejä. 49 prosenttia opettajista yhdistää kokonaisia tekstejä kirjallisuuskokoelmiin ja tekstiotteisiin. Lähes neljännes vastaajista kertoo, että kirjat eivät enää ole heidän opetussuunnitelmiensa keskipiste. Korona ja etäkoulu ovat myös kiihdyttäneet kehitystä.