Ulkoministeri Elina Valtonen (kok.) varoittaa riskeistä, joita talven tulo voi muodostaa Itämerellä Venäjän öljyä kuljettavan varjolaivaston liikkuessa siellä.
Vaikka lisää aluksia ja niihin liittyviä tahoja ollaan lisäämässä pakotelistoille, enemmän tulisi tehdä. Varsinkin kauppaan liittyviä ja kaupankäynnin mahdollistavia rahoitustahoja tulisi painostaa.
– Se on todellinen huoli. Varsinkin nyt kun talven tullen Itämeri jäätyy. Tämä lisää onnettomuuksien ja vastaavien tapahtumien riskiä, Valtonen sanoo Financial Timesille.
Lännen öljypakotteiden voimaantulon jälkeen suuri osa Venäjän öljyviennistä Itämerellä on siirtynyt niin kutsutun varjolaivaston varaan, mikä on herättänyt huolia Itämeren rantavaltioissa jo pidempään. Iäkkäät ja osin heikosti vakuutetut alukset aiheuttavat vaaratilanteita.
– Nämä vakuuttamattomat alukset kiertävät hintakattoa, mutta ne voivat myös aiheuttaa vaaraa ympäristölle, varsinkin Itämerelle, josta me olemme todella huolissamme.
Koska alusten vakuutukset eivät ole kunnossa, jäisi mahdollisen öljyvahingon torjuminen kaikkine kustannuksineen rantavaltioiden veronmaksajien päänsäryksi.
Meriliikenteen professori Ulla Tapaninen sanoi kesällä Yleisradiolle, että Venäjän varjolaivasto koostuu ainakin 450 aluksesta, joiden omistajista ja vakuutuksista ei ole täyttä tietoa. Tankkerit ovat melko vanhoja, ja siten arvaamattomassa kunnossa. Varjolaivaston alukset ovat eri puolilta maailmaa, eikä niissä välttämättä ole kaksioispohjia. Jos jotakin tapahtuu, öljy vuotaa heti mereen.
Ukrainalaisen Kiovan talousyliopiston maanantaina ilmestyneen selvityksen mukaan jopa 75 prosenttia Venäjän meriteitse kulkevasta öljyliikenteestä kulkee Pohjois-Euroopan vesillä. Saman selvityksen mukaan näistä kuljetuksista noin 60 prosenttia tehdään tankkereilla, jotka ovat keskimäärin 18 vuotta vanhoja.
Talousyliopiston selvityksestä kertoi Kyiv Independent.