Työntekijä valvoo tuotantolinjaa Valion tehtaalla. LEHTIKUVA/MARKKU ULANDER

Elintarviketeollisuus huolissaan ostovoiman hiipumisesta

Elintarviketeollisuuden tuoreen talouskatsauksen mukaan alan yritysten vaikeat vuodet jatkuvat.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Ruokia ja juomia valmistavien yritysten tilannetta on koetellut raju tuotantopanosten kustannusten nousu. Nyt kuluttajien elinkustannuskriisin vuoksi kotitalouksien käytettävissä olevista tuloista käydään kovaa kilpailua, mikä vaikuttaa myös ruoka-alaan. Kuluttajat kiinnittävät huomiota entistä enemmän elintarvikkeiden hintoihin.

Elintarviketeollisuusliiton mukaan alan tuotannon määrä on ollut laskussa syksystä 2021, vaikka elintarviketeollisuus toisaalta on välttämättömien perustarpeiden ala. Tämän vuoden huhtikuussa 12 kuukauden kumulatiivinen vuosimuutos tuotannon volyymissa oli reilut kolme prosenttia laskusuunnassa.

Alan liikevaihto kasvoi hintojen nousun vuoksi tämän vuoden tammi-maaliskuussa ennakkotietojen perusteella 14 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Kuluneen alkuvuoden aikana elintarviketeollisuuden kustannusten nousu on tasaantunut. Teollisuustuotannon panokset, esimerkiksi raaka-aineet, energia, pakkausmateriaalit ja henkilöstökulut, ovat nyt noin 15 prosenttia korkeammat kuin viime vuoden tammi-huhtikuussa.

Vuoden 2021 tammi-huhtikuuhun verrattuna kustannukset ovat peräti yli 30 prosenttia korkeammat. Kustannustason ennakoidaan pysyvän myös tänä vuonna korkeana.

Kuluttajien käytöksen muuttuminen haastaa koko ruoka-alaa

Tänä vuonna uuden haasteen elintarviketeollisuudelle tuo kotitalouksien ostovoiman selkeä heikentyminen tai pikemminkin heikentymisen jatkuminen.

Kuluttajilla on useita menokohteita, joiden välillä he valitsevat, eikä se voi olla vaikuttamatta ruoka-alaankin, koska rahaa on käytettävissä aiempaa niukemmin.

– Ruoan hinnan nousu muutti kuluttajakäyttäytymistä viime vuonna merkittävästi ja hintaherkkien kuluttajien määrä kasvoi. Suomalainen kuluttaja haluaa edelleen ostaa laadukasta kotimaista ruokaa, mutta viime vuonna tässä periaatteessa havaittiin jonkin verran rapautumista, Elintarviketeollisuusliiton ekonomisti Bate Ismail sanoo tiedotteessa.

Kuluttajakäyttäytymisen muutokset vaativat elintarviketeollisuutta sopeutumaan uuteen taloudelliseen todellisuuteen ja tarjoamaan houkuttelevia tuotteita kilpailukykyisillä hinnoilla. Yritysten on panostettava innovaatioihin, tehokkuuteen ja kuluttajalähtöiseen markkinointiin selviytyäkseen tässä vaikeassa ympäristössä.

Samaan aikaan elintarvikeyritysten kiristynyt rahoitustilanne heikentää niiden kykyä investoida.

– Elintarvikeala ei tässä kysyntätilanteessa kaipaa uusia veroja tai nykyisten verojen korottamista, jotka nostaisivat edelleen ruoan hintaa. Ruoan arvonlisäveron korottaminen heikentäisi kotimaassa tuotetun ruoan kilpailukykyä suhteessa ulkomaisiin kaupan omiin tuotemerkkeihin, Ismail huomauttaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)