Teknologiamiljardööri Elon Musk avaa viestipalvelu X:ssä sen algoritmin toimintaa käyttäjän näkökulmasta.
Muskin hankittua Twitterin loppuvuodesta 2022 sosiaalisen median palvelun toimintaan tuli lukuisia muutoksia. Nimi vaihtui heinäkuussa 2023 X:ksi. Arvostelijoiden mukaan sivusto ei puutu tarpeeksi tehokkaasti muun muassa disinformaation ja vihapuheen levittämiseen. Yhtiö ilmoitti jo marraskuussa 2022, ettei se ylläpitäisi aiempaa linjausta koronavirusta koskevan disinformaation kieltämisestä. Perättömät tiedot muun muassa Venäjän sotatoimista Ukrainassa levisivät aiempaa laajemmin.
Elon Muskin mukaan sivuston algoritmi kiinnittää erityisesti huomiota käyttäjien vuorovaikutukseen sisällön kanssa. Tällöin oletuksena on, että henkilö haluaa nähdä lisää samankaltaista sisältöä.
– Yksi vahvimmista signaaleista on X-julkaisun lähettäminen eteenpäin ystäville. Algoritmi olettaa sinun pitävän tästä sisällöstä paljon, koska näit vaivaa sen jakamiseksi, Elon Musk kirjoittaa julkaisussaan.
Sama pätee, vaikka käyttäjä ei pitäisi jakamastaan materiaalista.
– Valitettavasti emme ole tällä hetkellä tarpeeksi fiksuja tulkitsemaan tilannetta, jossa jaoit sisältöä ystävillesi, koska se pöyristytti sinua, Musk sanoo.
Viestipalvelu X:llä on yli 550 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Kuukausittaisia vierailuja sivustolla on yli kuusi miljardia kappaletta.
The 𝕏 algorithm assumes that if you interact with content, you want to see more of that content.
One of the strongest signals is if you forward 𝕏 posts to friends, it assumes you like that content a lot, because it takes effort to forward.
Unfortunately, if the actual reason…
— Elon Musk (@elonmusk) September 2, 2024