VR:n pisin raakapuujuna pendelöi ja tuo tehoa UPM:n raakapuuliikenteeseen Pietarsaaren Alholmassa sijaitsevien tehtaiden ja Ylivieskan alueen välillä.
VR:n mukaan juna liikkuu yhden Vectron-sähköveturin voimin ja kyydissä kulkee yli 20 prosenttia enemmän puuta junaa kohden.
Junassa on veturin lisäksi 30 raakapuuvaunua, mikä tarkoittaa viittä lisävaunua normaalikokoiseen raakapuujunaan verrattuna. Puuta kulkee yli 20 prosenttia enemmän junaa kohden. Pituutta junalla on noin 620 metriä ja painoa 2 400 tonnia.
Tehokkaat raakapuukuljetukset perustuvat pendelimalliin, jossa sama vaunurunko kiertää kuormaus- ja purkuaseman välillä kolme kertaa viikossa.
Säännöllinen uuden konseptin mukainen liikenne Ylivieskan ja UPM:n Pietarsaaren tehtaiden välillä käynnistyi maanantaina 5. helmikuuta.
VR Transpointin kaupallisen johtajan Joni Lehtosen mukaan edestakaisin kulkeva pendeliliikenne ei ole uusi juttu, mutta tehokkaasti kiertäviä pendelimalleja on ollut nyt mahdollista rakentaa aiempaa enemmän kuljetusvirtojen muutosten myötä ja virtojen ollessa voimakkaampia.
– Lisäksi kasvattamalla tavarajunien kokoa voimme kuljettaa enemmän tavaraa pienemmällä junamäärällä. Kun logistiikan kokonaistehokkuus kasvaa, se parantaa myös molempien yritysten kilpailukykyä.
Yhtiöiden välisessä yhteistyössä on nyt toistamiseen luotu isojunapendelimalli UPM:n tehtaalle Suomessa. Ensimmäinen toteutettiin Kainuun alueelta Pietarsaaren tehtaille vuonna 2021.