Kokoomuksen kansanedustajat Marko Kilpi ja Markku Eestilä pitävät jo nykyisellään korkeisiin polttoainehintoihin tiedossa olevia korotuksia sietämättöminä. Kansanedustajat kehottavat poistamaan epäoikeudenmukaisena pitämänsä käyttövoimaveron.
Autoalan arvion mukaan polttoaineiden pumppuhinnat nousevat jopa 25–55 senttiä vuoden 2024 alussa. Tämä johtuu siitä, että polttonesteiden jakeluvelvoite nousee kerralla vuoden 13,5 prosentista 28 prosenttiin.
– Tämän korotuksen suurimmiksi maksajiksi joutuvat harva-alueen pienituloiset, yksinasuvat, yksihuoltajaperheet, jotka joutuvat käyttämään autoa päivittäin, Marko Kilpi toteaa tiedotteessa.
– Jos polttoaineiden pumppuhintoja ei saada laskemaan, niin pitkien etäisyyksien Itä- ja Pohjois-Suomessa asuvilla ei ole enää varaa käydä töissä, Markku Eestilä jatkaa.
Polttoaineen hinta nousi vuosina 2016–2022 60 prosenttia ja dieselin hinta 82 prosenttia. Kokoomusedustajat huomauttavat, että polttoaineiden verotus on Suomessa kansainvälisesti vertaillen korkealla tasolla.
Esimerkiksi tammikuussa 2023 bensiinin kuluttajahinnoista noin 56 prosenttia koostui erilaisista veroista. Dieselpolttoaineen hinnasta arviolta 46 prosenttia muodostui veroista syyskuun 2022 hintatasolla.
– Nyt olisi perusteltua poistaa käyttövoimavero, koska sillä piti kompensoida dieselin halvempaa pumppuhintaa ja sen piti olla väliaikainen. Kumpikaan kyseisen veron perusteluista ei ole ollut voimassa enää pitkään aikaan, Eestilä toteaa.
Marko Kilven mukaan käyttövoimaveron poisto olisi tärkeä tehdä koko yhteiskunnan päätöksentekojärjestelmän uskottavuuden takia.
– Vallitsevassa maailmantilanteessa tulisi jakeluvelvoitetta laskea nostamisen sijaan, Kilpi sanoo.
Kansanedustajat kehottavat lisäksi ottamaan viipymättä käyttöön ammattidieseljärjestelmää koskevan lain kotimaisen kuljetusalan kilpailukyvyn turvaamiseksi. Markku Eestilä ja Marko Kilpi ovat jättäneet aiheesta kirjallisen kysymyksen eduskunnassa.