Muistatko, milloin olet käynnistänyt älypuhelimesi uudelleen? Todennäköisesti siitä on kulunut useita viikkoja, ellei jopa kuukausia.
Nyt kun mietit tarkemmin, käyttämäsi laite on kenties sammutettu ja käynnistetty uudelleen vain sellaisissa tilanteissa, joissa se on ollut aivan pakollista? Esimerkkejä tällaisista voivat olla pakollisen järjestelmäpäivityksen asentaminen tai erittäin luottamuksellinen tapaaminen, jossa on vaadittu kaikkien älylaitteiden sulkemista.
Ei ole mitenkään tavatonta, että älylaitteita ei nykyään suljeta kuin harvoin. Samalla siihen liittyy riskejä. Esimerkiksi Yhdysvaltain kansallinen turvallisuusvirasto NSA on kehottanut ihmisiä käynnistämään puhelimensa kerran viikossa uudelleen. Tiedusteluviranomainen on perustellut suositusta sillä, että se auttaa ihmisiä suojautumaan haitta- ja vakoiluohjelmilta.
Verkkouutiset kysyi Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskukselta, onko puhelimen uudelleenkäynnistämisestä todella hyötyä tietoturvauhkien torjunnassa.
Kyberturvallisuuskeskuksen tietoturva-asiantuntija Sanna Autio myöntää, että älylaite on hyvä käynnistää uudelleen säännöllisesti.
– Säännöllinen uudelleenkäynnistys auttaa pitämään laitteen toiminnan sujuvana. Laite kannattaa koittaa käynnistää uudelleen myös silloin, jos ilmenee jokin toimintahäiriö tai laite hidastuu, Autio kertoo Verkkouutisille.
Tietoturvan osalta on hänen mukaansa hyvä muistaa, että puhelimen uudelleenkäynnistys auttaa vain tietyissä tapauksissa.
– Tietoturvan kannalta erityisen tärkeää on huolehtia säännöllisistä päivityksistä, jotka sisältävät usein korjauksia havaittuihin tietoturva-aukkoihin. Osa päivityksistä saattaa edellyttää uudelleenkäynnistämistä, joten myös sen myötä uudelleenkäynnistäminen parantaa tietoturvaa.
Samalla hän muistuttaa, että laitteen uudelleenkäynnistämisestä ei ole mitään haittaakaan.
Puhelimen uudelleenkäynnistys voi tietyissä tapauksissa auttaa esimerkiksi haittaohjelmatartunnassa.
– Osa haittaohjelmista toimii vain laitteen muistissa ja voivat pysyä aktiivisina niin kauan kuin laite on päällä. Uudelleenkäynnistys voi poistaa nämä muistissa olevat haittaohjelmat.
Autio muistuttaa, että kaikkiin haittaohjelmatartuntoihin uudelleenkäynnistys ei kuitenkaan auta, vaan poistamiseen voidaan tarvita laitteen järjestelmän täysi pyyhintä ja nollaus.
Uudelleenkäynnistyksessä on myös hyvä huomioida, että kaikissa puhelinmalleissa uudelleenkäynnistys tai puhelimen manuaalinen sammuttaminen ja käynnistäminen ei nollaa RAM-muistia.
– Tämän takia ei myöskään ole väärin antaa puhelimen akun loppua säännöllisesti ja antaa puhelimen olla tämän jälkeen vaikka hetken virrattomana. Ongelmatonta tämäkään ei ole, sillä nykyaikaisen akkutekniikan kannalta akkujen toiminta on suunniteltu siten, että niitä purettaisiin ja ladattaisiin pääosin noin 10-90 prosentin välillä.
Sammuttaminen voi ratkaista suorituskyvyn ongelmat
Toisin kuin perinteisten tietokoneiden kanssa, älypuhelimia ei yleensä sammuteta päivän päätteeksi. Älypuhelin voi olla yhtämittaisesti päällä jopa viikosta tai kuukaudesta toiseen.
Laitteen pitkäkestoinen päällä olo voi aiheuttaa muitakin ongelmia kuin tietoturvaan liittyviä pulmia.
– Uudelleenkäynnistyksen yhteydessä puhelin voi poistaa automaattisesti erilaisia väliaikaisia tiedostoja, vapauttaen jonkin verran resursseja. Puhelin voi siis toimia hieman hitaammin, jos sitä ei käynnistetä uudelleen pitkään aikaan, Autio muistuttaa.
Sujuvuuden varmistamiseksi laite onkin syytä käynnistää aina välillä uudelleen. On myös muita toimenpiteitä, jotka kannattaa tehdä säännöllisin väliajoin.
Ensimmäiseksi Autio huomauttaa, että säännölliset käyttöjärjestelmän ja sovellusten päivitykset ovat keskeisiä tietoturvan kannalta ja päivitykset tulee asentaa mahdollisimman nopeasti niiden tultua saataville
– Tee säännöllisiä varmuuskopioita puhelimen tärkeistä tiedoista. Näin voit palauttaa tiedot, jos puhelin katoaa tai vikaantuu. Käytä pilvipalveluita, ulkoista muistia tai tietokonetta tiedon varmuuskopiointiin, hän neuvoo.
Myös sovellusten käyttöoikeuksiin kannattaa kiinnittää huomiota.
– Tarkastele säännöllisesti sovelluksia, ovatko kaikki tarpeellisia ja onko kaikilla sovelluksilla vain tarvittavat käyttöoikeudet? Harkitse tarkkaan mitä tietoja ja toimintoja jaat niiden kanssa. Tässä kannattaa miettiä mihin sovellusta pääasiallisesti käytetään, ja yrittääkö sovellus pyytää käyttöoikeutta, joka ei käyttäjän näkökulmasta palvele sovelluksen varsinaista käyttötarkoitusta.
LUE MYÖS:
Lataatko puhelintasi näin? Tietosi ovat vaarassa
Kuinka usein puhelin pitää vaihtaa uuteen? Tämä on viimeinen hälytysmerkki