Rautatietä Kirkkonummella. LEHTIKUVA/MIKKO STIG

Eurooppalaiseen raideleveyteen siirtyminen selvitykseen

Suomessa on käytössä 1524 mm:n raideleveys. Eurooppalainen raideleveys on 1435 mm.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt Väylävirastoa laatimaan selvityksen eurooppalaisen raideleveyden ratayhteyden ulottamisesta Haaparannasta Suomen puolelle.

Selvityksessä on tarkoitus arvioida olemassa olevan verkon lisäksi mahdollista tarvetta uusille, eurooppalaisella raideleveydellä rakennettaville ratayhteyksille Suomesta Ruotsiin.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

Toimeksiannon mukaan selvityksessä olisi hyvä tarkastella eurooppalaisen raideleveyden mukaisen ratayhteyden tarvetta ja kysyntää siviililiikenteen, teollisuuden, huoltovarmuuden ja sotilaallisen liikkuvuuden kannalta, huomioiden mahdolliset riskit.

Selvityksessä pitäisi tarkastella myös muun muassa eri reittivaihtoehtoja, teknisiä näkökohtia, toimenpiteitä mahdollisine vaiheistuksineen sekä toteutuksen kustannuksia erilaiset rahoitusmahdollisuudet huomioiden.

Kesällä voimaantuleva EU:n uusi TEN-T-asetus sisältää vaatimuksia eurooppalaisen raideleveyden eli 1435 mm:n ratojen selvittämisestä ja suunnittelusta sekä mahdollisesta edistämisestä niissä maissa, joissa on poikkeava raideleveys.

Ruotsin, Norjan ja Suomen liikenneministerit sitoutuivat 30. kesäkuuta julkilausumassaan kehittämään sotilaallisen liikkuvuuden ja huoltovarmuuden kannalta merkityksellisiä rajat ylittäviä yhteyksiä. Tarve kehittää läntisiä yhteyksiä on tunnistettu myös hallitusohjelmassa.

Selvityksen on tarkoitus valmistua elokuun 2025 loppuun mennessä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS